08 Aralık 2019, Pazar - 21:23

Gönderen Konu: 3) Türk Savunma Sanayi: Sabit Kanatlı İnsansız Hava Araçları  (Okunma sayısı 2039 defa)

0 Üye ve 3 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı yakusha

Türk Savunma Sanayi: Sabit Kanatlı İnsansız Hava Araçları

Bu makalenin konusu Sabit Kanatlı İnsansız Hava Araçları ile sınırlandırılmıştır.

Ticari olarak başlatılmamış amatör veya üniversite araştırma projeleri ile; mümessillik olarak çalışan firmaların ürünleri ve balonlu sistemler harici tutulmuştur.

* YÜKSEK İRTİFA İNSANSIZ HAVA ARAÇLARI
* TAKTİK SINIF İNSANSIZ HAVA ARAÇLARI
* ELDEN ATILAN İNSANSIZ HAVA ARAÇLARI
* HEDEF UÇAKLAR
* Prototip veya Kavramsal Tasarımlar
* Söylentiler ve İhtimaller
* Kritik Alt Sistemler
* Sivil veya Diğer Sistemler
* Tarihsel Sistemler


Kaynakça:

TAI, tai.com.tr
Baykar Makina, baykarmakina.com
Aselsan, aselsan.com.tr
Altınay, altinay-advanced.com
İvme, ivmeihs.com

Selçuk Bayraktar, twitter.com/Slck_byrktr
Miguyan, twitter.com/miguyan2000
İbrahim Sünnetci, twitter.com/5nci_boyut

Milli Savunma, millisavunma.com
DTN, defenceturk.net
DPK, defence.pk
Sadfor, sadfor.savtera.org
Savunma ve Havacılık, monch.com.tr
 

Çevrimdışı yakusha

Ynt: 3) Türk Savunma Sanayi: Sabit Kanatlı İnsansız Hava Araçları
« Yanıtla #1 : 03 Temmuz 2018, Salı - 18:57 »
YÜKSEK İRTİFA İNSANSIZ HAVA ARAÇLARI

Akıncı - Baykar Makina

20m uzunluğa, 12.3m genişliğe 4.5 ton ağırlığa ve 1.5 ton taşıma kapasitesine sahip olması beklenen Türkiye'nin en gelişmiş iha sistemi olacaktır. 40.000 feet irtifaya çıkabilecek ve 24 saat kesintisiz görev yapabilecektir. Uydu üstünden kontrol yeteneğine haiz olacaktır.

MAM-L, MAM-C, Bozok mühimmatlarının yanında Roketsan üretimi Cirit füzesi ve MK-81 ve MK-82 genel maksat bombalarının güdümlü versiyonlarını da (HGK-82, HGK-83, Teber-82, Teber-83, LGK-82, LGK-83) taşıması beklenmektedir. Aselsan Minyatür Bomba ve SOM füzeleriyle donatılması da mümkün olacaktır.

İlk görselleri 2018 yılında yayınlanmış olup, ilk teslimatının 2020 yılı sonunda yapılması beklenmektedir. (Milli Savunma, SU, İnfografik)





Anka Ürün Ailesi - TAI

Anka projesi imzalandığı 2004 yılından bugüne pek çok aşamadan geçmiştir.

Anka Blok-A - TAI

Anka insansız hava aracının ilk geliştirilen ve en çok badire atlatmış olan versiyonudur. Geliştirme sözleşmesi 2004 yılında (Türk İnsansız Hava Aracı projesi adı altında) imzalanmış ilk uçuşunu 2010 yılında yapmıştır. Aracın ilk uçuşunu yapan versiyonu Anka Blok-A olarak isimlendirilmiştir. (TAI)

AselFLIR-300T FLIR faydalı yükü ile donatılan ve azami kalkış ağırlığı 1.75okg olan Blok-A Uçakları 4ookg dahili yakıt ile 18 saat havada kalabilmekte ve 23.ooo+ft irtifaya tırmanabilmektedir. (Savunma ve Havacılık)



Anka Blok-B - TAI

Blok A uçağında taşınmakta olan EO/IR kameraya ek olarak, SAR/ISAR/GMTI radarı taşıyabilmektedir. Kompozit ana iniş takımları ile uçağın ağırlığı hafifletilmiştir. (Milli Savunma)

Roketsan ürünü MAM-L ve MAM-C mühimmatlarıyla aktif olarak görev yapmaktadır.



Anka Blok-I - TAI-ASELSAN

Anka B uçağı Milli İstihbarat Teşkilatı isterleri çerçevesinde TAI ve Aselsan işbirliğiyle Elektronik Harp ve İstihbarat (ELINT VE COMINT) Sistemleriyle donatılmıştırtır. Sistem müşteriye teslim edilmiştir. (Milli Savunma)



Anka Blok-S - TAI

2013 yılında Anka seri üretim sözleşmesi imzalanmış ve Anka-B uçağı üstünden geliştirilmeye başlanmıştır. Proje kapsamında 10 adet İHA ve ilgili sistemler temin edilmektedir. Anka-S kapsamında yapılan değişikliklerle Uydu üstünden kontrol yeteneği de kazandırılmıştır. (Milli Savunma)

Roketsan ürünü MAM-L ve MAM-C mühimmatları yanında farklı mühimmatların entegresi de devam etmektedir. (SU)


 

Çevrimdışı yakusha

Ynt: 3) Türk Savunma Sanayi: Sabit Kanatlı İnsansız Hava Araçları
« Yanıtla #2 : 03 Temmuz 2018, Salı - 18:57 »
Taktik Sınıf İnsansız Hava Araçları

Bayraktar TB-II Taktik İHA - Baykar Makina

Bayraktar insansız hava aracı, Türk Silahlı Kuvvetleri envanterine girmiş en yaygın kullanıma sahip insansız hava aracıdır. 2007 yılında rekabet usulüne dayalı Taktik İnsansız Hava Aracı Sistemi Geliştirme programı kapsamında ilk uçuşunu 2009 yılında Bayraktar Blok-A ile yapmıştır.  2012 yılında imzalanan sözleşme ile Taktik İHA Geliştirme projesi başlatılmış ve yeni isterlere uyumlu Bayraktar Blok-B ilk uçuşunu 2014 yılında yapmıştır. Seri üretim aşamasında TSK siparişlerine ilave olarak Emniyet Genel Müdürlüğü ve Jandarma için de Bayraktar TB-II sistemi sipariş edilmiştir. Ayrıca Katar tarafından da 2018 yılında 6 adet sipariş edilmiştir. (Milli Savunma, DTN)

12 m kanat açıklığına, 6.5 m boya, 650 kg ağırlığa sahip olup, 24,000 Feet uçuş irtifasına erişebilmekte ve 24 saat havada kalabilmektedir. (Baykar Makina)



Bayraktar TB-II SİHA / Taktik Sınıf Silahlı İHA - Baykar Makina

Bayraktar TB-II sisteminin silahlı versiyonudur. Güçlendirilmiş ve mühimmat taşımaya uygun kanat yapısıyla öncüsünden ayrılmaktadır. MAM-L, MAM-C, Bozok mühimmatları ile silahlandırılması mümkün olup 4x MAM-L mühimmatı taşıyabilmektedir. (SU)





Karayel - Vestel Savunma

Demo uçuşunu 2009 yılında yapmıştır. TİHA Geliştirme Projesi kapsamında geliştirme sözleşmesi 2011 yılında imzalanmış lakin sözleşme şartlarında yer alan katapult ile atılış paraşüt ile geri alınabilme yükümlülüğünün yerine getirilememesi sebebiyle sözleşmesi 2016 yılında iptal edilmiştir. Bir dönem kiralama yoluyla TSK tarafından kullanılmıştır.  (İbrahim Sünnetci)

10,5 m kanat açıklığına, 6,5 m uzunluğa, 550 kg kalkış ağırlığına, 70 kg faydalı yük (FLIR) taşıma kapasitesine sahip olup 22.500 ft irtifaya çıkabilmekte ve 20 saat havada kalabilmektedir. (DTN)



Karayel-S - Vestel Savunma

Karayel sisteminin silahlı versiyonu olup ilk uçuşunu 2016 yılında gerçekleştirmiştir. Kanatlarında 6okg kg faydalı yük taşıyabilmektedir. (İbrahim Sünnetci)

MAM-L, MAM-C, Bozok mühimmatları ile silahlandırılması mümkündür. (SU)



Karayel SU - Vestel Savunma

Karayel İHA'nın geliştirilmiş (silahlı, uzun menzil) versiyonu olup ilk defa İdef 2017 fuarında sergilenmiştir. Kanatlarında taşıyabildiği faydalı yük miktarı 12okg’a çıkarılmıştır. 4x MAM-L, Bozok veya 8x MAM-C taşıyabilmektedir. (İbrahim Sünnetci)

13 m kanat açıklığına, 6,5 m uzunluğa, 630 kg kalkış ağırlığına, gövde üstünde 50 kg FLIR ve kanatlarında 120kg faydalı yük taşıma kapasitesine sahiptir. Görev süresi ve irtifa açısından ise, silahsız olarak 20 saat havada kalabilmekte; 60kg kanat yüküyle 12 saat, 120 kg kanat yüküyle 8 saat havada kalabilmekte ve 18.000 feet irtifada görev icra edebilmektedir. (miguyan)


 

Çevrimdışı yakusha

Ynt: 3) Türk Savunma Sanayi: Sabit Kanatlı İnsansız Hava Araçları
« Yanıtla #3 : 03 Temmuz 2018, Salı - 18:58 »
Elden veya Katapulttan Atılan İnsansız Hava Araçları

Bayraktar Mini İHA - Baykar Makina

2 m kanat açıklığına, 1,2 m genişliğe, 4.5kg kalkış ağırlığına sahip olup 60/80 dk kadar havada kalıp 15 km menzile erişebilmektedir. Tamamen otonom kalkış, seyrüsefer ve iniş kabiliyetine sahiptir. Lityum bataryadan güç almaktadır. 2007 yılında TSK envanterine girmiş olup Gözcü İHA olarak da bilinmektedir. Katar tarafından da tercih edilmiştir. TSK envanterine teslim edilen son paket Bayraktar Mini İHA (V3) sistemi yeni nesil otomatik pilot gibi kimi teknik iyileştirmeler içermektedir. (Baykar Makina)



MİUS / Mini İnsansız Uçan Sistem - Aselsan

3 m kanat açıklığına, 1,3 m genişliğe, 8 kg kalkış ağırlığına sahip olup 1,2 kg faydalı yük ile 2 saate kadar havada kalıp 15 km menzile erişebilmektedir. Tamamen otonom kalkış, seyrüsefer ve iniş kabiliyetine sahiptir. (Aselsan)



Uçankaya 20 - Z Sistem

3.6 m kanat açıklığına, 1.95 m uzunluğa, 19/30 kg kalkış ağırlığına sahip olup 4/8 saat havada kalabilmektedir. 1 kg faydalı yük taşıyabilmektedir. Eksi 20 derece ile 65 derece arasında görev yapabilmektedir. (Z Sistem)


 

Çevrimdışı yakusha

Ynt: 3) Türk Savunma Sanayi: Sabit Kanatlı İnsansız Hava Araçları
« Yanıtla #4 : 03 Temmuz 2018, Salı - 18:58 »
Hedef Uçaklar

Şimşek / Hedef Uçak - TAI

1.50 m kanat açıklığına, 2.30 m uzunluğa, 75 kg kalkış ağırlığına sahip olup 10 kg faydalı yük kapasitesine sahiptir. TEI-TJ-90 motorundan güç almakta olup 740 km/h (200 kts) hız yapabilmekte ve 60 dakika havada kalabilmektedir. (TDN, Milli Savunma)



Turna / Hedef Uçak - TAI

2.70 m kanat açıklığına, 2.60 m uzunluğa, 70 kg kalkış ağırlığına sahiptir. TEI üretimi TP38 motorundan güç almakta olup 335 km/h (180 kts) hız yapabilmekte ve 90 dakika havada kalabilmektedir. 2001 yılında TSK envanterine katılmıştır. (TDN, DPK)

Hizmete giren ilk versiyonu Turna-S olup, üstünde yapılan iyileştirmeler sonrası Turna-G hedef uçağı hizmete alınmıştır. İlk başlarda ithal bir motor ile hizmet vermiştir.





Cengaver Hedef İHA - İvme İHA Sistemleri

4.50 m kanat açıklığına, 2.5 m uzunluğa, 30 kg kalkış ağırlığına, 4 kg faydalı yük taşıma kapasitesine sahiptir. 6 saat havada kalabilmekte olup 41 knot seyir,  68 knot maximum hız yapabilmekte ve 16.400 feet irtifaya tırmanabilmektedir. (İvme)

Firma tarafından CNG-V olarak isimlendirilmekte olup Mil-STD desteği olmaması sebebiyle askeri kullanım alanı kısıtlıdır. (SU)

 

Çevrimdışı yakusha

Ynt: 3) Türk Savunma Sanayi: Sabit Kanatlı İnsansız Hava Araçları
« Yanıtla #5 : 03 Temmuz 2018, Salı - 18:59 »
Prototip veya Kavramsal Tasarımlar

MİUS / Muharip İnsansız Uçak Sistemi - Baykar Makina

1 ton mühimmat taşıma kapasitesine sahip, turbofan motoruyla güçlendirilmiş, 850km (0.8 mach) hıza erişebilip 40 bin feet irtifada 4-5 saat görev yapabilecek, uydu kontrollü bir muharip insansız uçak kavramsal tasarımıdır. (Milli Savunma)






MİUS - TAI

Hakkında bilgi bulunmamaktadır. Görsel temsili olarak bir SSM dökümanında yayınlanmıştır.



Anka II / Yüksek Faydalı Yük Kapasiteli (YFYK) İHA - TAI

2x TEI PT-170 motorlarından güç alan, 750kg  faydalı yük ile 20 bin feet irtifaya çıkıp 24 saat görev yapabilme ve uydu üstünden kontrol edilebilme yeteneğine sahip olması planlanan bir kavramsal iha tasarımıdır. (Milli Savunma)



Advanced UAV - TAI

Northrop Grumman RQ-4 Global Hawk eşdeğerinde yüksek irtifalarda  (15.000 m kadar) görev yapacak bir kavramsal iha tasarımıdır. Jet motorlu olması ihtimali vardır. Yine de kavramsal görsel turboprop motorlu olarak yayınlanmıştır.



Akıncı İHA - TAI

Akıncı projesi için TAI tarafından önerilen bir kavramsal tasarımdır. 1 ton faydalı yük ile, 4,5 ton kalkış ağırlığına sahip olup 45 bin feet irtifada 14 saat kesintisiz görev yapması ve uydu üstünden yönetilme yeteneğine sahip olması planlanmıştı. (Milli Savunma)

Akıncı projesi ihalesinin Baykar Makina ile imzalanması sonrası son durumu netlik kazanmamıştır.



 

Çevrimdışı yakusha

Ynt: 3) Türk Savunma Sanayi: Sabit Kanatlı İnsansız Hava Araçları
« Yanıtla #6 : 03 Temmuz 2018, Salı - 19:00 »
Söylentiler ve İhtimaller

BS-101 projesi

Hakkında detaylı bilgi bulunmamakladır. (duyum)

Vurucu İha Projesi

Bkz: Türk Savunma Sanayi: Dolanan Mühimmatlar makalesi.
 

Çevrimdışı yakusha

Ynt: 3) Türk Savunma Sanayi: Sabit Kanatlı İnsansız Hava Araçları
« Yanıtla #7 : 03 Temmuz 2018, Salı - 19:00 »
Kritik Alt Sistemler

PD170 İHA Motoru - TEI

20 bin irtifaya kadar 170 bg güç üreten, itici ve çekici konfigürasyon pervaneler ile uyumlu bir iha motorudur. ANKA insansız hava araçlarının gelecek nesillerinde kullanılması planlanmaktadır. (Milli Savunma)



TJ90 / İHA Motoru - TEI

7 Haziran 2017 tarihinde ise, TAI'nin Şimşek platformu ile ilk uçuşunu gerçekleştirmiş olup, proje tamamlandığında TAI'nin Şimşek platformunun motorları TEI tarafından karşılanacaktır. (Milli Savunma)



TP38 / İHA Motoru - TEI

TJ35 çekirdek motoru üstünden geliştirilmiştir, başlangıç olarak 42 bg güç üretirken yapılan çalışmalarla bu 51 bg güce ulaşmıştır. Taarruzi iha projesinde motor olarak kullanılması düşünülmektedir. (Milli Savunma)

TP-1X olarak da bir dönem isimlendirilmiştir.



TJ-35 - TEI

Ürün hedefli olmayan ar-ge çalışmalarıdır. Tj-1X olarak da bir dönem isimlendirilmiştir. (SU)



Dizel Motor Modifikasyon Projesi - TEI

Bu proje, ticari bir turbodizel motorun MALE sınıfı İHA platformu isterlerini karşılayacak şekilde modifikasyonunun gerçekleştirilmesini kapsamaktadır. Yapılan modifikasyon ile motorun yüksek irtifada verdiği güç ve elektrik güç üretimi arttırılarak İHA’da kullanıma hazır hale getirilmektedir. (TEI)





DİĞER SİSTEMLER

İHA'lar üstünde kullanılan keşif ve gözetlemeye yönelik pek çok elektronik sistem yerli olarak üretilmektedir. Bu sistemlerin bir kısmı ortak kullanıma sahip olması sebebiyle İHA'lara özel değildir.

Hava Uydu Haberleşme Terminali - Aselsan

İnsansız Hava Araçları (İHA), Deniz Karakol Uçakları (MPA), Ticari/Askeri Uçaklar ve çeşitli hava platformlarında IP tabanlı kriptolu/kriptosuz ses ve veri (Video ve görüntü aktarımı) haberleşmesi ASELSAN tarafından geliştirilmiş Hava Uydu haberleşme Terminali sayesinde uydu üzerinden gerçekleştirilebilmektedir. (Aselsan)



Yerli Satcom - CTECH

Firma açıklamasına göre, İHA'larda kullanılmak üzere yerli satcom üretimi gerçekleştirilmiştir.



OKİS / Otomatik Kalkış İniş Sistemi

Otomatik Kalkış ve İniş Sistemi (OKİS) Radarı, İnsansız Hava Aracı’nın (İHA) iniş ve kalkışında kullanılan üç boyutlu tek darbe transponder takip radarıdır. İHA’lar üzerinde yer alan transponder ve antenini içeren OKİS Hava Birimi ile pistte konuşlu tek darbe sorgulama radarından oluşan OKİS Yer Birimi olmak üzere iki ana birimden oluşmaktadır. OKİS Hava Birimi küçük boyut ve ağırlığı ile hemen her segmentte İHA’larda faydalı yük kapasitesine önemli bir etkisi olmadan kullanılabilmektedir. (Meteksan)



DARTS / Yerli Salan - TAI

TAI tarafından başta ANKA İhalarda kullanılmak üzere geliştirilmiş bir salan sistemidir.



MİNİ GİMBAL / Elektro-Optik Keşif Ve Gözetleme Sistemi - Aselsan

MINI GIMBAL, Elektro-Optik Keşif Ve Gözetleme Sistemi, sabit kanatlı veya döner kanatlı, mini ve mikro İnsansız Hava Araçları (İHA) için geliştirilmiş olan, yüksek performanslı bir elektro-optik keşif ve gözetleme sistemidir. Mini Gimbal, küçük ve hafif bir sistem olup IR veya TV Sensör Seçenekleri bulunmaktadır. (Aselsan)



MİKRO GİMBAL / Elektro-Optik Keşif Ve Gözetleme Sistemi - Aselsan

MİKRO GIMBAL, Elektro-Optik Keşif Ve Gözetleme Sistemi, sabit kanatlı veya döner kanatlı, mini ve mikro İnsansız Hava Araçları (İHA) için geliştirilmiş olan bir elektro-optik keşif ve gözetleme sistemidir. (Aselsan)



Sarper / Sentetik Açıklıklı Radar - Aselsan

SARPER insanlı ve insansız hava platformlarında kullanılabilen, yüksek çözünürlüklü yeryüzü görüntüleme ve hareketli hedef tespiti amaçlı bir radar sistemidir.  (Aselsan)

CATS / Ortak Açıklıklı Hedefleme Sistemi - Aselsan

CATS, İnsansız Hava Araçları (İHA), helikopterler ve uçaklar dahil sabit kanatlı veya döner kanatlı hava platformları için geliştirilmiş olan, yüksek performanslı bir elektro-optik keşif, gözetleme ve hedefleme sistemidir. (Aselsan)

ASELFLIR-300T / Elektro-Optik Keşif, Gözetleme ve Hedefleme Sistemi - Aselsan

ASELFLIR-300T, İnsansız Hava Araçları (İHA), helikopterler ve uçaklar dahil sabit kanatlı veya döner kanatlı hava platformları için geliştirilmiş olan, yüksek performanslı bir elektro-optik keşif, gözetleme ve hedefleme sistemidir. (Aselsan)

ASELFLIR-200 / Elektro-Optik Keşif ve Gözetleme Sistemi - Aselsan

ASELFLIR-200, İnsansız Hava Araçları (İHA), helikopterler ve uçaklar dahil sabit kanatlı veya döner kanatlı hava platformları ve deniz platformları için geliştirilmiş olan, yüksek performanslı bir elektro-optik keşif ve gözetleme sistemidir. (Aselsan)

Kırlangıç / Elektro-Optik Keşif Ve Gözetleme Sistemi - Aselsan

KIRLANGIÇ - Elektro-Optik Keşif Ve Gözetleme Sistemi, hava platformları için geliştirilmiş olan, yüksek performanslı bir elektro-optik keşif ve gözetleme sistemidir. (Aselsan)

Görüş Hattı Haberleşme Sistemi - CTECH

İnsansız Hava Araçlarının 200 km’den kontrol ve iletişimini sağlayacak 'yerli görüş hattı veri linki' CTech firması tarafından üretilmektedir.

Görüş Hattı (LOS) ve Görüş Hattı Ötesi (BLOS) Veri Bağları - Meteksan

Ürün ismi belirtilmemiş olmasıyla beraber çeşitli sistemler üstüne çalışıldığı firma tarafından ifade edilmektedir.
 

Çevrimdışı yakusha

Ynt: 3) Türk Savunma Sanayi: Sabit Kanatlı İnsansız Hava Araçları
« Yanıtla #8 : 03 Temmuz 2018, Salı - 19:01 »
Sivil veya Diğer Sistemler

Uçankaya 30 - Z Sistem

4 m kanat açıklığına, 2.2 m uzunluğa, 19/30 kg kalkış ağırlığına sahip olup 8+ saat havada kalabilmektedir. 4 kg faydalı yük taşıyabilmektedir. Eksi 20 derece ile 65 derece arasında görev yapabilmektedir.



Uçankaya 60 - Z Sistem

5.5 m kanat açıklığına, 3 m uzunluğa, 45/60 kg kalkış ağırlığına sahip olup 20+ saate kadar havada kalabilmektedir. 4 kg faydalı yük taşıyabilmektedir. Eksi 20 derece ile 65 derece arasında görev yapabilmektedir.





TAN-100 Solar İHA - TK3 Teknik

Güneş enerjisi ile çalışan, otomatik uçuş kontrol yeteneğine sahip, alçak irtifa ve orta menzil sınıfında, hafif ve dayanıklı kompozit malzemeden inşa edilmiş özgün bir iha sistemidir. (TK3 Teknik)



TAN-100-P İHA - TK3 Teknik

TAN-100 insansız hava aracının benzin motorlu versiyonu üstüne firma çalışmalarına devam etmektedir. (SU)





Leylek İHA - İvme İHA Sistemleri

3.30 m kanat açıklığına, 2.50 m uzunluğa, 25 kg kalkış ağırlığına ve 4/8 kg faydalı yük taşıma kapasitesine sahiptir. 41 knot hız yapabilmekte olup 4/8 saat havada kalabilmektedir. 16.400 feet irtifaya çıkıp 10/40 km iletişim menzilinden kontrol edilebilmektedir. Mil-STD desteği bulunmamaktadır. (İvme)


 

Çevrimdışı yakusha

Ynt: 3) Türk Savunma Sanayi: Sabit Kanatlı İnsansız Hava Araçları
« Yanıtla #9 : 03 Temmuz 2018, Salı - 19:01 »
Tarihsel Sistemler

TAI

Türk Savunma Sanayi'sinin öncü kuruluşlarından TAI, iha çalışmalarına ilk başlayan firma olmasına rağmen, çoğu ürün prototip aşamasından ürün olmaya dönüşmekte sıkıntı çekmiştir.

Şahit Taktik İHA - TAI

IHA-X1 olarak kodlanmıştır. İdef 1995 fuarında sergilenmiştir. (Tuncay Deniz)

TAI'nin öz kaynaklarıyla finanse ettiği bir ar-ge projesidir. (SU)



Martı İHA - TAI

2 m kanat açıklığına, 1,2 m uzunluğa, 12 kg kalkış ağırlığına sahip olup 3 kg faydalı yük ile 1 saat havada kalabilmektedir. Lityum polimer bir bataryadan güç alan elektrikli motor ile hareket etmektedir. (DPK)

TAI'nin öz kaynaklarıyla finanse ettiği bir ar-ge projesidir. (SU)



Pelikan İHA - TAI

3,6 m kanat açıklığına, 3 m uzunluğa, 35 kg kalkış ağırlığına sahip olup 6 kg faydalı yük ile 6 saat havada kalabilmektedir. Çekici ve itici konfigürasyonda 2 motoru ile dikkat çekmekte olup IHA-X2 olarak kodlanmış ve İdef 2003 fuarında sergilenmiştir. (DPK, Tuncay Deniz)

TAI'nin öz kaynaklarıyla finanse ettiği bir ar-ge projesidir. (SU)



(Pelikan olduğu iddia edilen bir başka görsel)


Baykus taktik İHA - TAI

Pelikan İHA'nın gelişmiş bir versiyonudur. 7 m kanat açıklığına, 6 m uzunluğa, 250 kg kalkış ağırlığına sahip olup 80 kg faydalı yük ile 12 saat havada kalabilmektedir. Çekici ve itici konfigürasyonda 2 benzin motoru ile hareket etmektedir. (DPK)

TAI'nin öz kaynaklarıyla finanse ettiği bir ar-ge projesidir.  (SU)



Gözcü taktik İHA - TAI

3.75 m kanat açıklığına, 2.45 m uzunluğa, 85 kg kalkış ağırlığına sahip olup 8 kg faydalı yük ile 2 saat havada kalabilmektedir. 38 hp gücünde benzin motoru ile güçlendirilmiş olup 50 km kadar datalink ile kontrol edilebilmete ve 12.000 feet irtifaya çıkabilmektedir. Aşırı çevik ve hızlı olması sebebiyle ilk denemelerde isteneni verememiştir. (DPK)

TAI'nin öz kaynaklarıyla finanse ettiği bir ar-ge projesidir. Devam etmesi durumunda İsrail ürünü Harpy Radar ihalarına sağlam bir alternatif olabilirdi. (SU)



Öncü İHA - TAI

Öncü İHA, ANKA projesinin 1/35 ölçekli bir modeli olup Anka için bir eğitim ve geçiş platformu olarak 2009 yılında üretilmiştir.



Keklik / Hedef Uçak - TAI

1.6 m kanat açıklığına, 1.37 m uzunluğa, 10 kg kalkış ağırlığına sahiptir. 2,5 hp benzin motorundan güç almakta olup 50-150 km hız yapabilmekte olup 30 dakika havada kalabilmektedir. 2001 yılında TSK envanterine katılmıştır. (DPK)

Turna hedef uçağının hizmete girmesiyle üretiminin sonlandırıldığı düşünülmektedir. (SU)





Baykar Makina

Azimle çalışarak küçük bir aile şirketinin neler başarabileceğini göstermiş İHA'lar üstüne çalışan bir Türk firmasıdır.

Prototip-A - Baykar Makina

1,6 m kanat açıklığına, 1,2 m uzunluğa, 5kg kalkış ağırlığına sahip olup 1 kg faydalı yük taşıyabilmekte ve lityum bataryadan güç alan ikiz elektrik motoru ile 1 saat havada kalabilmektedir. (Wikipedia, Bayhaluk)

Mini iha projesi için üretilen üretilen iki prototipten birisi olup, daha efektif değerlere sahip olan Prototip-B TSK tarafından tercih edilmiş ve Bayraktar Mini İHA olarak bilinmeye başlamıştır. Prototip-A ise seri üretime girmemiştir.



Çaldıran - Baykar Makina

9 m kanat açıklığına, 5.5 m uzunluğa, 450 kg kalkış ağırlığına, 35/55 kg faydalı yük kapasitesine ve 18,000/22,500 feet uçuş irtifasına ve 10/14 saat havada kalış özelliğine sahip olacak şekilde tasarlanmıştır. (DPK)

Verilen değerlerin değişikliği proje gelişimi sırasında isterlerin güncellenmesinden kaynaklanmaktadır. Bayraktar Taktik İha'nın ilk ve güncellenmiş ikinci versiyonudur. Çift dikmeli kuyruk yapısı ile dikkat çekmektedir. Bayraktar TB-II'ye giden yolda öncü olmuşlardır. 2009 yılında ilk uçuşunu yapmıştır.





Vestel Savunma

Zorlu Holding'in insansız hava araçları üretmek üzere kurduğu koludur.

Arı 1T Mini İHA - Vestel Savunma

Vestel Savunma tarafından geliştirilmiş ilk iha olup İdef 2007 fuarında maket olarak sergilenmiştir.



Efe Mini İHA - Vestel Savunma

İdef 2007 fuarında maket olarak sergilenmiştir.



Efe II / Efe Light İHA - Vestel Savunma

İdef 2009 fuarında maket olarak sergilenmiştir.



Efe III İHA - Vestel Savunma

2,6 m kanat açıklığına, 1,6 m uzunluğa, 4,1 kg ağırlığa ve 0,6 kg faydalı yük kapasitesine sahip olup 1,5 saat havada kalabilmektedir. (DTN)



Karayel Prototip V1 - Vestel Savunma

7.5 m kanat açıklığına, 5.5 m uzunluğa, 260 kg kalkış ağırlığına ve 35 kg faydalı yük kapasitesine sahiptir. 50 bg motoru ile 18 bin feet irtiyafa çıkabilmekte ve 10 saat havada kalabilmektedir.  V kuyruk düzeni ile dikkat çekmektedir. 2009 yılında demo uçuşunu yapmıştır.



Bora - Vestel Savunma

2010 yılında test ve eğitim uçağı olarak havacılık alanında geliştirilen ürünlerin uçuş testlerini yapmak amacıyla geliştirilmiştir. 19 HP gücünde pervaneli bir motordan güç almaktadır. 4,6 m kanat açıklığına, 3 m toplam uzunluğa sahiptir. 85 kg kalkış ağırlığına sahip olup 3 kg paraşütle ve 10 kg paraşütsüz faydalı yük taşıyabilmektedir. 5 saat havada kalabilmekte ve 18.000 feet irtifaya çıkabilmektedir. (Vestel Savunma)





EES A.Ş ve Yerli İHA Girişimi

1997 yılında EES A.Ş. tarafından İsrail'den transfer edilen know-how ve teknoloji ile üretilen İHA'lar prototip aşamasında kalmış, firma da 1998 yılında iflas etmiştir.



Doğan İHA - EES

165 kg kalkış ağırlığına sahip olup 35 kg faydalı yük ile 12 saat havada kalabilme yeteneğine sahipti. (Hürriyet)



Kırlangıç İHA - EES

5.30 m kanat açıklığına, 2 m uzunluğa, 135 kg kalkış ağırlığına sahip olup 35 kg faydalı yük ile 8 saat havada kalabilmekte ve 100 km menzile kadar kontrol edilebilmekdeydi. Haberleşme kesildiğinde otomatik olarak kalktığı üsse geri dönme özelliğine sahip iha prototip aşamasındayken kaynak bulunamadı bahanesiyle 1998 yılında iptal edilmiştir. (Malpsoy, Sadfor)





Globiha - Global Teknik

1,5 m kanat açıklığına, 1,4 m uzunluğa, 3.1 kg ağırlığa sahip olup 75 dakika havada kalabilecek şekilde tasarlanmıştır. (Global Teknik)

SSM tarafından açılan Mini İha ihalesinde yarışan taraflardan birisidir. Firma iflas etmesi dolayısıyla üretimi devam etmemektedir.



Güventürk İHA - ODTÜ

SSM tarafından açılan Mini İha ihalesinde yarışan taraflardan birisidir. Pek çok üniversite iha projesi gibi sanayileşme şansı bulamamıştır.

(makul görsel bulunamadı)

Yüksek İrtifa İHA - Tübitak Uzay

67 bin feet irtifada 3 gün görev yapması istenen bir İHA projesi olup 2014 yılında vazgeçilmiştir (Ocay)

 

Çevrimdışı yakusha

Ynt: 3) Türk Savunma Sanayi: Sabit Kanatlı İnsansız Hava Araçları
« Yanıtla #10 : 03 Temmuz 2018, Salı - 19:02 »
Değişiklik Tarihçesi

1 Temmuz 2018: Rotorlu İhalar, Kamikaze İhalar, Balonlu Sistemler gibi Sabit Kanatlı olmayan sistemler makale dışı tutuldu. İlk defa yayınlandı.
3 Temmuz 2018: Alt sistemler başlığı ve ürünleri eklendi.