15 Kasım 2019, Cuma - 15:17

Gönderen Konu: TUSAŞ HÜRJET (Jet Eğitim ve Hafif Taarruz Uçağı)  (Okunma sayısı 8328 defa)

0 Üye ve 6 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

YörükEfe

  • Ziyaretçi
TUSAŞ HÜRJET (Jet Eğitim ve Hafif Taarruz Uçağı)
« : 16 Şubat 2018, Cuma - 22:10 »
Advertisement


HÜRJET

Jet Eğitim ve Hafif Taarruz Uçağı (Hürjet) Projesi

TAI tarafından 14 Ağustos 2017 tarihinde Türk Hava Kuvvetleri’nin ve uluslararası pazarın kısa dönemdeki ihtiyaçları hedef alınarak jet eğitim ve hafif taarruz uçağı geliştirilmesi amacı ile “Jet Eğitim ve Hafif Taarruz Uçağı (Hürjet) Projesi” başlatılmıştır.

Projede geliştirilecek uçağın Türk Hava Kuvvetleri’nin envanterinde bulunan T-38 jet eğitim uçaklarının yerini alması ve 3000 kg faydalı yük kapasitesine sahip Hafif Taarruz Uçağı konfigürasyonu ile de F-16’ların yakın hava destek ve savaş eğitim uçağı rollerini paylaşması hedeflenmektedir. Hürjet uçağının ülkemizle birlikte dost ve müttefik ülkelerin Silahlı Kuvvetleri tarafından Yakın Hava Destek, Sınır Güvenliği, Terörle Mücadele gibi görevlerde kullanılabileceği değerlendirilmektedir.

Projedeki temel hedefler şunlardır:

Türk Hava Kuvvetleri’nin operasyonel, fonksiyonel ve performans gereksinimlerinin karşılanması amacıyla, mevcut teknolojilerin kullanımı ile maliyet etkin bir sistem çözümü geliştirmek.
Türk Hava Kuvvetleri tarafından hâlihazırda kullanılmakta olan 70 uçaklık T-38 filosunun yerini almak. (“Hafif Taarruz Uçağı” ihtiyaçları kapsamında bu sayı değişkenlik gösterebilecektir.)
Hürjet, 1.2 Mach maksimum hız ve 45,000 ft maksimum irtifada görev yapacak şekilde tasarlanacak olup son teknoloji görev ve uçuş sistemlerini barındıracaktır.

https://www.tai.com.tr/urun/hurjet
« Son Düzenleme: 28 Aralık 2018, Cuma - 01:28 Gönderen: Caner Çetin »
 
Beğenenler: :::DeSaLaToR:::

Çevrimdışı Paranormal

Ynt: TUSAŞ HÜRJET (Jet Eğitim ve Hafif Taarruz Uçağı)
« Yanıtla #1 : 17 Şubat 2018, Cumartesi - 00:14 »
Bu jetimiz F16 ayarında bir uçakmı olacak acaba ?

Hürjetin silahlı versiyonu F16'nın son blok versiyonlarından aşağı kalır yanı olmaz umarım.

Eğer F16 klasmanında bir jet olacaksa, geleceği çok parlak bir yatırım olur. Bence TFX jetimizden bile daha çok satar.

Gelişmekte olan ülkelerin F16 klasmanında uçaklara çok fazla ihtiyacı olacak. Örnek Nijerya gibi.

TFX uçağımız zaten bizim stratejik uçağımız olacağı için her ülkeye satmayız. Ancak Azerbaycan Pakistan Katar gibi kardeş ülkelere satarız. Ayrıca TFX maliyeti yüksek bir uçak olacağı için her ülke satın alamaz.

Ama Hürjetin silahlı versiyonunu ileride Somaliye bile satarız. Hürjetten filo bile kurarız onlara.
« Son Düzenleme: 17 Şubat 2018, Cumartesi - 00:30 Gönderen: Paranormal »
 

Çevrimdışı TR-Militarist

Ynt: TUSAŞ HÜRJET (Jet Eğitim ve Hafif Taarruz Uçağı)
« Yanıtla #2 : 17 Şubat 2018, Cumartesi - 14:32 »
f16 ayarında olamaz çünkü her şeyden önce bu bir eğitim uçağı olacak ama amaçtan kar etmek için akıllı bir adım atarak silahlandırılacak bu uçuş başı çok daha az bakım gerektiren F16 ların yerine kullanılıp maliyet düşürecek ve f16 larırımızın gelecekteki büyük tehditler için ömrünün uzamasını sağlayacak bilinki bizim, sadece hava-kara amaçlı, yakın hava destek uçağımız yok ama bu amaçta bir uçağı gerektiren şekilde en çok savaşan 1. yada 2. ülkeyiz ve bunun için de jet kullanan nadir bir ülkeyiz
« Son Düzenleme: 18 Şubat 2018, Pazar - 23:57 Gönderen: TR-Militarist »
 
Beğenenler: Paranormal

Çevrimdışı Bismarck

Ynt: TUSAŞ HÜRJET (Jet Eğitim ve Hafif Taarruz Uçağı)
« Yanıtla #3 : 17 Şubat 2018, Cumartesi - 16:41 »
Hürjet gibi bir uçaktan F-16 performansı beklemek doğru olmaz. Büyük ihtimal T-50, M-346 ayarında bir uçak olacaktır.
Savaşlar silahlarla yapılır ama insanlarla kazanılır. Zaferi getiren şey, emirlere itaat edenlerin ve onlara komuta edenlerin ruhlarıdır.
-General George Smith Patton
 
Beğenenler: Paranormal

YörükEfe

  • Ziyaretçi
Ynt: TUSAŞ HÜRJET (Jet Eğitim ve Hafif Taarruz Uçağı)
« Yanıtla #4 : 19 Haziran 2018, Salı - 23:48 »
Hürjet'in mock-up'ı boy gösterdi



Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın Türk Havacılık ve Uzay Sanayi (TAI) tesislerinde gzt.com tarafından organize edilen, gençlerin sorularını yanıtladığı bir oturum gerçekleşti. Özel düzenlenen salonda, TAI’nin geliştirdiği çeşitli hava araçları ile mock-up yani birebir ölçüde modelleri sergilendi.

Bu modeller arasında ilk kez jet motorlu eğitim uçağı Hürjet’in de olması dikkat çekti. Koyu gri boyalı Hürjet mock-up’ının üzerine Türk bayrağı asılmıştı.





ABD İHALESİNE ORTAK GİRİLDİ

TAI bir süredir jet motorlu eğitim uçağı Hürjet’in tasarım çizimlerini kamuoyu ile paylaşıyordu. Mock-up görüntülerinin de ortaya çıkmasıyla birlikte uçağın geçen yıl Amerikan Hava Kuvvetleri ihalesine katılan ve TAI’nin Sierra Nevada Corporation ile ortak teklif ettiği konsept uçağa benzemesi de dikkat çekti. TAI ile Türk iş insanları Eren ve Fatih Özmen çiftinin sahip olduğu Sierra Nevada Corporation ihaleye katılmış ancak kısa listeye girememişti.

Hürkuş ile başlayan eğitim uçağı konseptinde TAI gelecek yıllarda ekonomik ömürlerini tamamlayacak T-38’lerin yerine Hürjet uçağını geliştiriyor. Jet motorlu, ses hızının üzerinde uçabilecek Hürjet, ayrıca silah taşıyarak yakın hava desteği görevlerinde de kullanılabilecek.



HÜRKUŞ İMALAT HATTI

Toplantının ardından Cumhurbaşkanı Erdoğan, gençlerle birlikte TAI imalat hattını gezdi. İmalat hattında Hava Kuvvetleri’ne teslim edilmeye başlanacak Hürkuş B’ler dikkat çekti. İlk kez Kokpit.aero tarafından fotoğrafları paylaşılan Dubai Air Show 2017’deki boyamaya sahip uçakların burunlarında üçlü rakam ile kuyrukta görev yapacakları 122’nci Filo’nun akrep arması dikkat çekti.



T625 İLK UÇUŞ İÇİN GÜN SAYIYOR

TAI'nin geliştirdiği T625 Genel Maksat Helikopteri ise Eylül ayında gerçekleştireceği ilk uçuş için gün sayıyor. Çift motorlu helikopter aynı zamanda TAI'nin tasarladığı ilk yerli döner kanat hava aracı olacak.

http://www.kokpit.aero/tai-erdogan-hurjet
 

YörükEfe

  • Ziyaretçi
Ynt: TUSAŞ HÜRJET (Jet Eğitim ve Hafif Taarruz Uçağı)
« Yanıtla #5 : 14 Temmuz 2018, Cumartesi - 21:15 »
Türk jeti dünya sahnesine çıkıyor.



Türk Havacılık ve Uzay Sanayii'nin, Jet Eğitim ve Yakın Destek Uçağı Geliştirme Projesi kapsamında tasarladığı Hürjet'in dünya lansmanı İngiltere'de yapılacak. Hürjet'in birebir ölçülerdeki yer prototipi, dünyanın en önemli havacılık etkinliklerinden olan Farnborough Airshow'da ilk kez sergilenecek..

Türkiye'nin jet eğitimi ve yakın destek uçağı ihtiyacının karşılanması amacıyla tasarlanan Hürjet, hazırlanan birebir yer prototipiyle ete kemiğe büründü. Hürjet, dünyanın en önemli havacılık etkinliklerinden olan İngiltere'deki Farnborough Airshow'da ilk kez sergilenecek.

Türk Havacılık ve Uzay Sanayii'nin (TUSAŞ), pazar araştırmaları ve ihtiyaç analizleri sonucu herhangi bir ihtiyaç belirtmeden öz kaynaklarını kullanarak başlattığı Jet Eğitim ve Yakın Destek Uçağı Geliştirme Projesi başarılı şekilde ilerliyor.

Projede kavramsal tasarım aşaması tamamlanırken ön tasarım aşamasına geçildi. Bu çalışmalar sürerken Hürjet'in birebir modeli üretildi. Uçağın "yer prototipinin" ortaya çıkmasıyla ön tasarım da fiziksel boyut kazanmaya başladı.

Oldukça gelişmiş bir düzeyde ortaya konulan prototip, uçağın tasarımında gelinen noktayı gözler önüne seriyor. Kokpit içinden kontrol edilebilen hareketli kontrol yüzeylerine sahip prototipte gerçek uçak ekipmanları kullanılıyor. Prototipte, motor, bazı itki ve uçuş sistemleri dışında kalan hemen hemen bütün sistemler fonksiyonları azaltılarak gerçekçi şekilde yer alıyor.

Ön tasarım sonrasında uçağa ilişkin çalışmalar detay tasarımla sürdürülecek. Uçuş testlerinin projenin 48'inci ayında başlaması ve Hürjet'in ilk uçuşunu 2023'te yapması planlanıyor.

YERLİ MÜHİMMATLARLA SERGİLENECEK

Hürjet'in yer prototipi, 16-22 Temmuz'da gerçekleştirilecek dünyanın en önemli havacılık etkinliklerinden, İngiltere'deki Farnborough Uluslararası Havacılık Fuarı'nda ilk kez sergilenecek. Böylece Hürjet Projesi dünyaya tanıtılacak.

Fuarda dijital kamuflajlı olarak sergilenecek Hürjet'in kuyruğunda tarih boyunca Türk milletinin ve Türk Hava Kuvvetlerinin sembolü olan kartal figürü yer alacak. Hürjet'le birlikte TÜBİTAK SAGE tarafından geliştirilen Hassas Güdüm Kiti-82, Kanatlı Güdüm Kiti, Türkiye'nin ilk milli hava füzeleri Gökdoğan ve Bozdoğan; ROKETSAN tarafından geliştirilen Teber Lazer Güdün Kiti MK-81 ve MK-82, L-Umtas sergilenecek.

HAFİF TAARRUZ GÖREVİ DE ÜSTLENECEK

Uçak, 13,4 metre uzunluğunda, 11 metre kanat açıklığında, 4 metre dikey kuyruk yüksekliğinde olacak.

Hürjet Projesi kapsamında ileri seviye bir jet eğitim uçağı yapılacak, bunun yanında uçağa silah eklenerek ikinci bir misyon kazandırılacak. Böylece Türk Hava Kuvvetlerinin jet tekamül uçağı ihtiyacı karşılanırken, yakın hava desteğinde kullanılabilecek bir hafif taarruz uçağına sahip olunacak.

Taarruz faaliyetlerinde çevre güvenliğini sağlayacak Hürjet, ana taarruz uçaklarına koridor açacak, harekat ortamını hazırlayacak. Hürjet, silahlı ve silahsız olarak karakol faaliyeti de yürütebilecek.

Uçağın ileri seviye bir kokpit ve görev bilgisayarı olacak. 5. nesil savaş uçaklarının kullanılmaya başlandığı bir ortamda Hürjet, 5. nesil eğitim uçağı hedefiyle tasarlanıyor.

Hürjet, üstün radar ve hassas taarruz sistemleriyle donatılacak, veri linki sayesinde hava ve yer haberleşme yetenekleriyle tehdit ve riskleri azaltacak.

Çift motor, tek motor seçenekleri arasında birçok parametre dikkate alınarak yapılan değerlendirmeler sonunda Hürjet için tek motor versiyona yoğunlaşıldı. Bu eğilim uçağın yer prototipine de yansıdı.

https://www.ahaber.com.tr/gundem/2018/07/14/turk-jeti-dunya-sahnesine-cikiyor
 

YörükEfe

  • Ziyaretçi
Ynt: TUSAŞ HÜRJET (Jet Eğitim ve Hafif Taarruz Uçağı)
« Yanıtla #6 : 16 Temmuz 2018, Pazartesi - 00:31 »
Dijital kamuflaj



Jet motorlu eğitim uçağı Hürkuş’u dünyaya Farnborough Havacılık Fuarı’nda tanıtacak olan TAI, farklı bir boyama ile podyuma çıkıyor. Fuarda statik alanda sergilenen Hürjet’in mock-up’ı yani birebir modelinde ana rengi siyah. Ama üzerinde, iki ton griden oluşan dijital kamuflaj dikkat çekiyor.

Son yıllarda askeri pazarda üniformalardan kara araçlarına dijital kamuflaj kullanımı hızla artıyor. Türk Silahlı Kuvvetleri 2008’de Kara Kuvvetleri’nde dijital kamuflaja sahip üniformaları kullanmaya başlamıştı. Tasarım, TÜBİTAK tarafından gerçekleştirilmişti.

Henüz hava araçlarımız arasında dijital kamuflaja sahip olan yok. TAI bu konuda da bir ilke imza atarak Hürjet’te dijital kamuflajı deneyecek. Umarım bu boyama veya alternatifleri gelecekte uçağı kullanacak Türk Hava Kuvvetleri tarafından da dikkatle incelenir.

Hem TAI hem de TEI için Farnborough büyük önem taşıyor. Ağırlıklı olarak askeri havacılığın yer aldığı fuarda iki şirketimiz de özgün ürünleri ile podyuma çıkıyor. TAI bir yandan yeni logosunun uluslararası lansmanını da gerçekleştirecek. Bu lansman öncesinde Pakistan ile yapılan 30 adetlik T129 ATAK anlaşması, TAI’nin uluslararası rüştünü ispatında çok önemli bir adım.



ÖZGÜN BOYAMALAR

Özgün sistemlerle birlikte hava araçlarında da özgün boyamalara ihtiyacımız var. Uzun yıllar Türk Hava Kuvvetleri’ne uçaklar yardım kapsamında hibe edilirdi. Bir önceki kullanıcının renkleri benimsenirdi. Boya standardı haline getirilirdi.

Neredeyse tüm hava araçları gri ve tonları boyanıyor. Hatta hızımızı alamıyoruz, anı uçaklar da döneminde hiç kullanılmamış iki ton gri ile boyanıyor.

Yerli-milli savunma ürünlerimiz gibi bu konuda da özgün çalışmalara ihtiyaç var.


Tolga Özbek

http://www.kokpit.aero/hurjet-dijital-kamuflaj
« Son Düzenleme: 16 Temmuz 2018, Pazartesi - 00:33 Gönderen: YörükEfe »
 

YörükEfe

  • Ziyaretçi
Ynt: TUSAŞ HÜRJET (Jet Eğitim ve Hafif Taarruz Uçağı)
« Yanıtla #7 : 16 Temmuz 2018, Pazartesi - 00:45 »
Hürjet'te motor seçenekleri neler?



Süpersonik eğitim uçakları askeri havacılıkta pilot yetiştirmek için gereklidir ve hava kuvvetlerinin ayrılmaz bir parçasıdır. Pilotların yüksek hızlı uçuş ve nişan alma taktikleri için gerekli eğitimleri tamamlamalarında çok önemli bir yere sahiptirler. Bu amaçla, Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TAI) tarafından 14 Ağustos 2017 tarihinde Türk Hava Kuvvetleri’nin ihtiyaçları doğrultusunda ve hâlihazırda kullanılmakta olan T-38 filosunun yerini alması hedef alınarak jet eğitim ve hafif taarruz uçağı geliştirilmesi amacı ile “Jet Eğitim ve Hafif Taarruz Uçağı (Hürjet) Projesi” başlatılmıştır.

Şu an için konsept bir proje olması dolayısıyla çok fazla bilgi sahibi olamasak da, 19 Haziran Pazartesi akşamı TAI’nin Kahramankazan’daki tesisinde Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın gençlerle buluştuğu canlı yayında Hürjet’in modelini (mock-up) görme fırsatımız oldu. Model uçağın tek motorlu olması o akşam dikkat çeken bir detaydı. TAI’nin web sayfasında yayınlanan resimlerde Hürjet çift motorlu bir eğitim uçağı olarak karşımıza çıkarken, 19 Haziran akşamı ilk kez görme fırsatımız olan uçak tek motorlu bir modeldi.

MOTOR TERCİHLERİ NELER?

Bu kısa yazımızda bazı süpersonik eğitim uçakların motor tercihlerini inceleyerek Hürjet için motor konusunda beraber fikir yürütmeyi hedeflemekteyiz. Oldukça karmaşık bir soruya cevap aradığımızın farkında olup, cevabın çeşitli faktörler ışığında aranması gerektiğini belirtmekte fayda var.

Bazı soruların cevabı kolay değildir ve bu da onlardan biri!



Jet Eğitim Uçakları ve Motor Tercihleri

Hürjet için tek veya çift motor seçeneklerini yorumlamadan önce jet eğitim uçaklarından bazılarını incelemek faydalı olacaktır. Yazımızın bu bölümüne T-50/-50A, Hawk T2 (Hawk 128) Hongdu L-15 ve Alenia Aermacchi M-346 Master eğitim uçaklarında kullanılan turbofan motorları inceleyerek başlayabiliriz. Söz konusu uçaklarda kullanılan motorlar karşılaştırmalı olarak tabloda verilmiştir.

(Dünya ordularının kullandığı çeşitli Jet Eğitim Uçağı Motor Özelliklerini Orijinal siteden inceleyebilirsiniz)

T-50/-50A ve Hawk T2 eğitim uçakları tek motorlu iken Çin Hava Kuvvetleri tarafından kullanılan L-15 Falcon eğitim uçağı ve İtalyan M-346 çift motorludur.






Jet eğitim uçaklarında kullanılan turbofan motorlar

Yazımızın ana konusu olan tek/çift motor seçimine dönecek olursak; tek ya da çift motorlu olma durumu sadece eğitim uçakları için cevabı aranan bir soru olmaktan ziyade her platform için cevaplanması gereken bir sorudur. Örnek olarak F-22 ve F-35’i incelersek:

F-22’nin tasarım hedeflerine/isterlerine uygun görev alması ve platform için gerekli itkiyi elde edebilmek amacıyla çift motora ihtiyaç duyulmuştur. F-35 ise tek motor ile tasarım isterlerini ve gerekli itkiyi sağlayabilmektedir. Her iki uçak Lockheed Martin, motorlar ise Pratt&Whitney tarafından tasarlanmasına rağmen F-22 çift motorlu, F-35 ise tek motorlu bir uçaktır. Tek/çift motor seçimi yapılırken platforma uygunluk verilecek kararın merkezinde olmalıdır.

Tek motorlu uçaklar çift motorla çalışan versiyonlarına göre olabildiğince yüksek bir irtifa veya seyir hızı elde edemezler ve uzun bir süre boyunca tek bir motorla güvenli bir şekilde çalışabilmelidirler. Güvenlik konusundaki ilerlemeleri bir örnek ile ele alırsak:

F-35’de kullanılan F135 motorları, F-22’de kullanılan F119 motoru üzerine inşa edilmiştir ve 50000 saat uçuş süresince hiç kırıma uğramamıştır. Birkaç on yıl boyunca güvenilirlikte kayda değer gelişmelerin sağlandığı gerçeğini göz önüne sermektedir. Özellikle hava muharebe yeteneğinin yüksek olması için savaş uçağında çift motor daha etkili olmaktadır. Çift motorlu tasarımlar daha ağırdır, daha pahalıdır fakat güvenlik ve bazen performans açısından açık bir avantaj sunarlar.

Tek/çift motor kıyaslamamızı özetleyecek olursak:

1) Tek motorun avantajları:

daha hafif bir uçak

daha yüksek itki/ağırlık oranı ve daha yüksek performans sağlanabilmesi

uzun vadede daha az çalışma maliyeti

daha az yedek parça ve bakım maliyeti

2) Çift motorun avantajları:

güvenlik (ikinci motorun bulunması; fakat geçen birkaç on yıl boyunca güvenilirlikte kayda değer gelişmelerin sağlandığı gerçeğini göz ardı etmemek lazım) çift motor ile platformların hava muharebe yeteneğinin genelde daha iyi olabilmesi

Tek motorun en büyük dezavantajı; çift motorun sağladığı toplam itkiyi tek motorun sağlaması istendiği durumlarda ortaya çıkmaktadır. Motorun daha sıcak çalışması gerekebilir ya da daha büyük bir motora ihtiyaç duyulur. Bunun sonucu olarak tasarımda karşılaşılan mekanik zorluk artacaktır. Tek/çift motor seçimi yapılırken tasarım-performans ölçütleri ve mevcut motor teknolojisi göz önünde bulundurularak imkânlar dahilinde platforma uygun motor konusunda karar verilmelidir. Bu ölçütlerin neler olduğuna kısaca değinirsek:

Tasarım - Performans Ölçütleri: Uçaktan beklenen görevler, servis tavanı (irtifa), hızlanma zamanları/tırmanma hızı, menzil, faydalı yük kapasitesi ve maksimum kalkış ağırlığı vb. parametreler. Performans kriterleri büyük ölçüde mevcut motor teknolojisi ile sınırlıdır.

Hürjet özelinde tek/çift motor konusuna dönelim. C4Defence savunma dergisinin 62. sayısında TUSAŞ Motor Sanayii A.Ş. (TEI) Genel Müdürü Prof. Dr. Mahmut F. Akşit ile gerçekleştirdiği röportaj Hürjet’in motoru konusunda çok önemli ipuçları içermektedir. Bu röportaj sonrası belli olmaya başlayan detaylardan yola çıkarak Hürjet için nasıl bir motor düşünüldüğü konusunda tahmin yapacağım. Öncesinde Mahmut Akşit Bey’in röportajından önemli olarak gördüğüm detayları aktarmak istiyorum:

“Hürjet’in motoru, Milli Muharip Uçak motorunun yarısı, Milli Helikopter motorunun ise iki katı büyüklükte. İlk etapta hazır alım düşünüyorlar; çünkü biz, hem milli helikopter motoru hem de milli muharip uçak motoru ile meşgul olacağız. Dolayısıyla şu an buna vakit ayıracak kapasitemiz yok. Hürjet’te büyük ihtimalle ilk motor hazır alınacak; fakat bu motorların 150’den fazlasını TEI olarak, Türkiye’de biz üretiyor olacağız. Bizim hedefimiz de bu. İstiyoruz ki, Hürjet’in motorları da TEI seri numarasıyla çıksın. Bu çerçevede de lisanslı üretim konuşuluyor. Lisanslı üretimde, motorun yüzde 50-60’ını burada üretiyoruz ama borular, kablolar gibi bizim seri imalatına girmediğimiz şeyleri, OEM’in tedarik zincirinden temin ederek kullanıyoruz. Yine de sonuçta, bizim üretimimiz oluyor.”

Yaklaşık olarak 60 kN itkiye sahip ve lisans altında Türkiye’de üretilebilecek bir güç grubu/motor düşünülüyor. İstenen itki değerini göz önüne aldığımızda ise 2 farklı alternatif çıkıyor karşımıza:

30 kN sınıfında itki sağlayan Rolls-Royce/Turbomeca Adour, Honeywell / ITEC F124-GA-200 ya da Ivchenko AI-222-25F benzeri bir motor kullanılması halinde çift motorlu,

60 kN sınıfında itki sağlayan General Electric F404 ve benzeri bir motor kullanılması halinde tek motorlu bir uçak olacaktır.

Bu seçimler esnasında en belirleyici detay lisans altında Türkiye’de üretim izni olacaktır. Benzer şartlar altında lisanslı üretime örnek olarak T50 eğitim uçağını verebiliriz. T-50’ye güç veren F404-GE-102 motoru Samsung Techwin tarafından lisans altında üretilmektedir. TEI’nin lisanslı motor üretiminden sorumlu alt yüklenici olarak görev aldığı Genel Maksat Helikopter projesi devam etmektedir. Bu proje kapsamında; GE Aviation lisansı altında 236 adet T700-TEI-701D turboşaft motorunun Motor Montaj ve Test (AIT) dahil %50’sinden fazlası TEI seri numarasıyla Türkiye’de üretilmektedir. Benzer bir iş modelinin Hürjet’in motoru için uygulanması düşünülmektedir.

İlk etapta hazır olarak temin edilip, lisans altında üretilmesi düşünülen motorun seçimi çok önemli olacaktır. Nitekim platform o motora göre şekillenecek ve ilerleyen dönemlerde seçimi yapılan motoru yerli olarak geliştireceğimiz, kendi tasarımımız bir motorla değiştirme hedefimiz var. Tasarımı nispeten daha kolay olan bir motor seçimi yapılırsa, yerini alacak motoru geliştirmek daha kısa sürecektir. Vurgulamak istediğim nokta, 30 kN itki sınıfında bir motor geliştirmek mevcut teknolojimiz, insan gücümüz ile daha az riskli olacaksa, Hürjet için 30 kN itki sınıfında çift motorlu bir tasarım seçilmelidir. Bunun tam tersi de geçerlidir. Eğer nihai hedefimiz 60 kN sınıfında yerli bir motor geliştirmek ise Hürjet için lisans altında üreteceğimiz motor 60 kN itki sınıfında olmalıdır. Motor seçiminde belirleyici olan detayları şu şekilde sıralayabiliriz:

Lisanslı üretim olarak hangi motorları Türkiye’de üretebiliriz,

Teknolojik yeterliliğimize göre hangi itki sınıfında motor geliştirebiliriz,

Motor tasarım yol haritamıza göre hangi itki sınıfında motor geliştirmek daha uygun,

Maliyet, finansman gücü ve operasyonel olarak servise alma süresi,

Potansiyel pazarı göz önünde bulundurarak platform belirlemek ve platforma uygun motor seçimi.

Cevabı pek kolay olmayan bir soruya cevap bulmak ümidiyle hazırladığımız bu yazının yararlı olması dileğiyle.

KAYNAKLAR

https://www.tai.com.tr/urun/hurjet

http://www.motorsich.com/eng/products/aircraft/tde/ai-222-25f

http://www.c4defence.com/DergidenHaberler/teide-surprizler-tam-gaz/6492/2


Sinan Şal

http://www.kokpit.aero/hurjet-tek-cift-motor
 
Beğenenler: vural

YörükEfe

  • Ziyaretçi
Ynt: TUSAŞ HÜRJET (Jet Eğitim ve Hafif Taarruz Uçağı)
« Yanıtla #8 : 16 Temmuz 2018, Pazartesi - 15:55 »
Yeni nesil temel eğitim uçağı HÜRJET’in kokpiti ilk kez görüntülendi

Türk Havacılık ve Uzay Sanayii'nin, Jet Eğitim ve Yakın Destek Uçağı Geliştirme Projesi kapsamında tasarladığı Hürjet'in dünya lansmanı İngiltere'de yapılıyor.



Türkiye'nin jet eğitimi ve yakın destek uçağı ihtiyacının karşılanması amacıyla tasarlanan Hürjet, hazırlanan birebir yer prototipiyle ete kemiğe büründü. Hürjet, dünyanın en önemli havacılık etkinliklerinden olan İngiltere'deki Farnborough Airshow'da ilk kez sergileniyor.



Gerçeği aratmayan prototiple ilk kez bugün dünyaya tanıtılıyor. Prototipte, kokpitten kontrol edilebilen hareketli yüzeyler; motor, bazı itki ve uçuş sistemleri dışında hemen hemen bütün sistemler bulunuyor.



Hürjet'in kokpitinde kullanılan tek parça Çok Fonksiyonlu Entegre Modüler Ekran; görev bilgisayarı ve gösterge özelliklerini tek bir ekipmanda toplayan, pilotun sensör videolarını izleyebildiği, sayısal harita ve taktik sembolojileri görebildiği, akıllı çok işlevli özelliği ile dikkat çekiyor.
 


Yerli mühimmatlarla sergilenecek
Hürjet'in yer prototipi, 16-22 Temmuz'da gerçekleştirilecek dünyanın en önemli havacılık etkinliklerinden, İngiltere'deki Farnborough Uluslararası Havacılık Fuarı'nda ilk kez sergilenecek. Böylece Hürjet Projesi dünyaya tanıtılacak.
 
Fuarda dijital kamuflajlı olarak sergilenecek Hürjet'in kuyruğunda tarih boyunca Türk milletinin ve Türk Hava Kuvvetlerinin sembolü olan kartal figürü yer alacak. Hürjet'le birlikte TÜBİTAK SAGE tarafından geliştirilen Hassas Güdüm Kiti-82, Kanatlı Güdüm Kiti, Türkiye'nin ilk milli hava füzeleri Gökdoğan ve Bozdoğan; ROKETSAN tarafından geliştirilen Teber Lazer Güdün Kiti MK-81 ve MK-82, L-Umtas sergilenecek.
 
Hafif taarruz görevi de üstlenecek
Uçak, 13,4 metre uzunluğunda, 11 metre kanat açıklığında, 4 metre dikey kuyruk yüksekliğinde olacak.
 
Hürjet Projesi kapsamında ileri seviye bir jet eğitim uçağı yapılacak, bunun yanında uçağa silah eklenerek ikinci bir misyon kazandırılacak. Böylece Türk Hava Kuvvetlerinin jet tekamül uçağı ihtiyacı karşılanırken, yakın hava desteğinde kullanılabilecek bir hafif taarruz uçağına sahip olunacak.
 
Taarruz faaliyetlerinde çevre güvenliğini sağlayacak Hürjet, ana taarruz uçaklarına koridor açacak, harekat ortamını hazırlayacak. Hürjet, silahlı ve silahsız olarak karakol faaliyeti de yürütebilecek.
 
Uçağın ileri seviye bir kokpit ve görev bilgisayarı olacak. 5. nesil savaş uçaklarının kullanılmaya başlandığı bir ortamda Hürjet, 5. nesil eğitim uçağı hedefiyle tasarlanıyor.
 
Hürjet, üstün radar ve hassas taarruz sistemleriyle donatılacak, veri linki sayesinde hava ve yer haberleşme yetenekleriyle tehdit ve riskleri azaltacak.
 
Çift motor, tek motor seçenekleri arasında birçok parametre dikkate alınarak yapılan değerlendirmeler sonunda Hürjet için tek motor versiyona yoğunlaşıldı. Bu eğilim uçağın yer prototipine de yansıdı.

http://www.star.com.tr/teknoloji/paylas-yeni-nesil-temel-egitim-ucagi-hurjeti-kokpiti-ilk-kez-goruntulendi-haber-1364932/
« Son Düzenleme: 16 Temmuz 2018, Pazartesi - 15:58 Gönderen: YörükEfe »
 
Beğenenler: Caner Çetin

YörükEfe

  • Ziyaretçi
Ynt: TUSAŞ HÜRJET (Jet Eğitim ve Hafif Taarruz Uçağı)
« Yanıtla #9 : 17 Temmuz 2018, Salı - 03:38 »
TAI, Hurjet Mock-up'ı tanıttı



Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TUSA/TAI), bugün Birleşik Krallık’ta başlayan Farnborough Hava Fuarında ilk kez Türkiye’nin jet eğitim ve hafif taarruz uçağı için hazırladığı mockup’ı sergiledi.

TAI'nin açıkladığı bildiriye göre Hurjet uçak modelinin ilk uçuşunu 2023'te yapması bekleniyor. Hurjet, 11 metre kanat genişliği ile 13.4 metre uzunluğunda olacak ve taarruz operasyonlarında çevre güvenliğini sağlayacak.

Projenin temel amacı, Türk Hava Kuvvetleri'nin T-38 eğitim uçağı filosunun yerini almak ve potansiyel uluslararası müşterilerin ihtiyaçlarını karşılamak. Türk Hava Kuvvetleri envanterinde 70 adet T-38 uçağı var.

5. nesil eğitim uçağı hedefi ile tasarlanan Hurjet, modern kokpitinde gelişmiş bir görev bilgisayarı ile donatılacak. Uçaklara ayrıca gelişmiş radar ve hassas saldırı sistemleri de sağlanacak ve hava ve yer iletişim yetenekleri ile tehdit ve riskleri azaltacak.

Projede, Hurjet’in maksimum irtifası 45 bin feet, taşıdığı faydalı yük 3 bin kilogram ve maksimum hız Mach 1.2 olarak açıklandı.



http://www.c4defence.com/Gundem/tai-hurjet-mockup-i-tanitti/6702/1
 
Beğenenler: vural, Caner Çetin

YörükEfe

  • Ziyaretçi
 
Beğenenler: Caner Çetin

YörükEfe

  • Ziyaretçi
Ynt: TUSAŞ HÜRJET (Jet Eğitim ve Hafif Taarruz Uçağı)
« Yanıtla #11 : 23 Temmuz 2018, Pazartesi - 00:41 »
Hürjet daha güçlü yükselecek

Türkiye ve dünya pazarlarındaki ihtiyaçlar dikkate alınarak geliştirilen Hürjet Projesi'ne Savunma Sanayii Başkanlığı (SSB) ve Hava Kuvvetleri Komutanlığı tarafından güçlü destek verilecek. Hürjet Projesi, SSB koordinasyonunda, Türk Havacılık Uzay Sanayii tarafından Temmuz 2017'de başlatıldı. Proje kapsamında, jet motorlu eğitim uçağı geliştirilmesi hedefleniyor.



PROTOKOL İMZALANDI

Kavramsal tasarımı Nisan 2018'de tamamlanan Hürjet'in ön tasarım faaliyetleri kapsamında mühendislik ve analiz çalışmaları devam ediyor. Türk Hava Kuvvetleri'nin Milli Muharip Uçak için pilot yetiştirmede kullanacağı jet eğitim uçağı ihtiyacının karşılanmasına yönelik planlanan Hürjet Projesi için 2 Temmuz'da SSB, Hava Kuvvetleri Komutanlığı ve Türk Havacılık Uzay Sanayii arasında protokol imzalandı. Protokol kapsamında, SSB ve Hava Kuvvetleri projeye güçlü destek verecek.



Projede iki konfigürasyonda Hürjet üretilecek. Bunlardan biri tamamen eğitim uçağı odaklı, ikincisi aynı uçağın silahlı varyantı olacak. Silahlı varyantında, uçağa atış kontrol radarı, harici yük ve atış kontrol sistemleri ile çeşitli görev sistemleri eklenecek. Proje tasarım kurgusunda, daha önceki eğitim uçağı, eğitim sistemi ve hava aracı geliştirme projelerinden maksimum yararlanılacak.



BİRÇOK ÜLKE ARAYIŞTA

Jet eğitim uçağının pazar büyüklüğü 20 yıl içerisinde yıllık ortalama 1,6 milyar dolara ulaştı. Gelecek 10 yıl içerisinde Türk Hava Kuvvetleri de dahil olmak üzere pek çok silahlı kuvvetin mevcut jet eğitim uçaklarının yerini gelişmiş sürümlerine bırakacak olması sebebiyle artan ihtiyacı karşılamak üzere ABD, Avusturalya, Brezilya, Avusturya, Bulgaristan,



Belçika, Kolombiya, Fransa, Tayvan, Peru, Birleşik Arap Emirlikleri ve İsveç gibi ülkeler çalışmaya başladı. Aynı zamanda, yeni nesil savaş uçaklarının üstün performansları ve harp teknikleri, jet eğitim uçaklarında daha üst seviye performans ihtiyacını beraberinde getirdi.



HÜRJET İÇİN İDDİALI TAKVİM

ABD'nin kendi bünyesinde başlattığı jet eğitim uçağı projesinin üretici firmaları 2020'li yılların sonlarına kadar meşgul etmesi nedeniyle ABD'nin dış pazarı desteklemekte zorlanacağı değerlendiriliyor. ABD'nin yaratacağı bu boşluk ile 2017-2025 arasında yaklaşık 2 bin 500 jet eğitim uçağı satılması ve Türkiye'nin bu ihtiyacın yaklaşık yüzde 20'sini karşılayabileceği öngörülüyor.



İLK UÇUŞ 2022'DE

Söz konusu pazardan maksimum seviyede pay alınabilmesi için Hürjet Projesi kapsamında iddialı bir takvim planlamasına gidildi. Hürjet'in ilk uçuşunun 2022'de, ilk teslimatın ise 2025'te gerçekleştirilmesi hedefleniyor.



Dünya pazarına yönelik hedeflerin yanı sıra harekat bağımsızlığının maksimum seviyede sağlanabilmesi için Hürjet'te yerli/milli geliştirilen sistem ve alt sistemlerin kullanımına ve Milli Muharip Uçak ile sistemlerin ortaklaştırılmasına öncelik verilecek.



https://www.sabah.com.tr/galeri/ekonomi/hurjet-daha-guclu-yukselecek
« Son Düzenleme: 04 Ekim 2018, Perşembe - 01:27 Gönderen: Caner Çetin »
 
Beğenenler: Caner Çetin

Çevrimdışı Caner Çetin

  • Varlığımız Türk varlığına armağandır.
  • Buyruk
  • *
  • İleti: 3270
  • Beğeni Sayısı: 604
  • Cinsiyet: Bay
  • ''Sizlerin birisi, onların yirmisine denktir.''
  • Referans Olunan Üye(ler): 5
    • Profili Görüntüle
Ynt: TUSAŞ HÜRJET (Jet Eğitim ve Hafif Taarruz Uçağı)
« Yanıtla #12 : 04 Ekim 2018, Perşembe - 02:04 »
Bu babayiğide iyi heyecanlıyım ben. Takvimin belirlendiği gibi işlemesini umalım.

Muharip türü ise bize birçok sürpriz getirebilir sanıyorum. Bu türlemeyi iyice geliştirip ortaya sanılandan daha ileri bir yapım çıkartacak mıyız acaba diye düşünmekten kendimi alamıyorum.
İnanmaktan korkma. Çünkü inanmaktır yaşamı gerçek anlamda var eden, öz veren. İnanmaktır, değiştiren ve olduran. İnanırsan, ama gerçek inanırsan, en zor anlarında inancın senin yanında olacaktır. İnanmak, inanmaktan da ötedir çünkü.

https://www.facebook.com/binyiltumengun
 

Çevrimdışı çıspıntır

Ynt: TUSAŞ HÜRJET (Jet Eğitim ve Hafif Taarruz Uçağı)
« Yanıtla #13 : 09 Ekim 2018, Salı - 19:52 »
Soldan sağa; F-16, Hürjet, A-400 Atlas Nakliye uçağı.
Ebatları neredeyse F-16 boyutunda, kabiliyetleri ise askeri havacılığımızın hızla ilerlemesini göz önüne aldığımızda F-16'yı geçebilir.
 
Beğenenler: Caner Çetin, Memocan

Çevrimdışı Malpsoy

  • Tarkan
  • *
  • İleti: 73
  • Beğeni Sayısı: 84
  • Cinsiyet: Bay
  • Bizi bilen bilir, bilmeyende kendisi gibi bilir
  • Referans Olunan Üye(ler): 3
    • Profili Görüntüle
Ynt: TUSAŞ HÜRJET (Jet Eğitim ve Hafif Taarruz Uçağı)
« Yanıtla #14 : 04 Kasım 2018, Pazar - 19:30 »
 
Beğenenler: çıspıntır

Çevrimdışı kurt

Ynt: TUSAŞ HÜRJET (Jet Eğitim ve Hafif Taarruz Uçağı)
« Yanıtla #15 : 08 Kasım 2018, Perşembe - 22:05 »
Tam tahmin ettigim gibi f404ge motoru kullanilacak hurjette, milli muharip ucakta ise f414ge motoru kullanilmasini bekliyorum.
 

YörükEfe

  • Ziyaretçi
Ynt: TUSAŞ HÜRJET (Jet Eğitim ve Hafif Taarruz Uçağı)
« Yanıtla #16 : 09 Aralık 2018, Pazar - 15:02 »
Hürjet'te 'kuvvetli' adımlar

Jet Eğitim ve Hafif Taarruz Uçağı Projesi kapsamında Hürjet'in dış geometrisi donduruldu, sistem yerleşim çalışmaları devam ediyor.



Jet Eğitim ve Hafif Taarruz Uçağı (Hürjet) Projesi'ne yönelik çalışmalar Hava Kuvvetleri Komutanlığı ile iş birliği içinde çok yönlü sürüyor.

Savunma Sanayii Başkanlığı (SSB) koordinasyonunda, Türk Havacılık Uzay Sanayii (TUSAŞ) tarafından Ağustos 2017’de Türk Hava Kuvvetleri’nin ve uluslararası pazarın kısa dönemdeki ihtiyaçları hedef alınarak Hürjet Projesi başlatıldı.



Projeye yönelik SSB, Hava Kuvvetleri Komutanlığı ve TUSAŞ arasında protokol imzalandı. Protokol kapsamında, SSB ve Hava Kuvvetlerinin projeye güçlü destek vermesi kararlaştırıldı.

Projede geçen sürede Hürjet'in bire bir modeli üretildi. Uçağın "yer prototipinin" ortaya çıkmasıyla ön tasarım da fiziksel boyut kazanmaya başladı. Hürjet'in modeli son olarak Verimlilik ve Teknoloji Fuarı'nda sergilendi.

Operasyon konsepti Hava Kuvvetleri ile çalışılıyor
Gelinen aşamada, Hürjet'in dış geometrisi donduruldu, sistem yerleşim çalışmaları ise devam ediyor.

Milli Muharip Uçak gibi Hürjet için de rüzgar tüneli testleri sürdürülüyor. Gelecek yılın ilk aylarında ön tasarım gözden geçirilecek.

Bu arada, Hava Kuvvetleri Komutanlığı ile uçağın operasyon konsepti üzerinde çalışılıyor. İlerleyen dönemde ise Hava Kuvvetleri Komutanlığı ile harbe hazırlığa geçiş toplantısı yapılacak. Ayrıca bir ön tasarım gözden geçirme toplantısı gerçekleştirilecek.

Bunun yanında kanat başta olmak üzere deneme imalatlarına başlanacak ve mühendislik geliştirme benzetim ortamı hayata geçirilecek.



Hem pilot yetiştirecek hem operasyonel olacak
Proje kapsamında iki konfigürasyonda Hürjet üretilecek. Bunlardan biri tamamen eğitim uçağı odaklı, ikincisi aynı uçağın silahlı varyantı olacak. Silahlı varyantında, uçağa atış kontrol radarı, harici yük ve atış kontrol sistemleri ile çeşitli görev sistemleri eklenecek.

Proje tasarım kurgusunda, daha önceki eğitim uçağı, eğitim sistemi ve hava aracı geliştirme projelerinden maksimum yararlanılacak.

Hürjet'in Türk Hava Kuvvetleri’nin envanterinde bulunan T-38 jet eğitim uçaklarının yerini alması ve 3 bin kilogram faydalı yük kapasitesine sahip "hafif taarruz uçağı konfigürasyonu ile de F-16’ların yakın hava destek ve savaş eğitim uçağı rollerini paylaşması hedefleniyor.

Hürjet uçağının Türkiye ile birlikte dost ve müttefik ülkelerin silahlı kuvvetleri tarafından yakın hava destek, sınır güvenliği, terörle mücadele gibi görevlerde kullanılabileceği değerlendiriliyor.



İhtiyaç büyüyor
Gelecek 10 yıl içerisinde Türk Hava Kuvvetleri de dahil olmak üzere pek çok silahlı kuvvetin mevcut jet eğitim uçaklarının yerini gelişmiş sürümlerine bırakacak olması sebebiyle artan ihtiyacı karşılamak üzere ABD, Avusturalya, Brezilya, Avusturya, Bulgaristan, Belçika, Kolombiya, Fransa, Tayvan, Peru, Birleşik Arap Emirlikleri ve İsveç gibi ülkeler çalışmalar yürütüyor.

Aynı zamanda, yeni nesil savaş uçaklarının üstün performansları ve harp teknikleri, jet eğitim uçaklarında daha üst seviye performans ihtiyacını beraberinde getiriyor.

Dünya pazarına yönelik hedeflerin yanı sıra harekat bağımsızlığının maksimum seviyede sağlanabilmesi için Hürjet’te yerli/milli geliştirilen sistem ve alt sistemlerin kullanımına ve Milli Muharip Uçak ile sistemlerin ortaklaştırılmasına öncelik verilecek.

Kaynak: AA
 
Beğenenler: kurt

Çevrimdışı Caner Çetin

  • Varlığımız Türk varlığına armağandır.
  • Buyruk
  • *
  • İleti: 3270
  • Beğeni Sayısı: 604
  • Cinsiyet: Bay
  • ''Sizlerin birisi, onların yirmisine denktir.''
  • Referans Olunan Üye(ler): 5
    • Profili Görüntüle
İnanmaktan korkma. Çünkü inanmaktır yaşamı gerçek anlamda var eden, öz veren. İnanmaktır, değiştiren ve olduran. İnanırsan, ama gerçek inanırsan, en zor anlarında inancın senin yanında olacaktır. İnanmak, inanmaktan da ötedir çünkü.

https://www.facebook.com/binyiltumengun
 
Beğenenler: vural, :::DeSaLaToR:::

Çevrimdışı Caner Çetin

  • Varlığımız Türk varlığına armağandır.
  • Buyruk
  • *
  • İleti: 3270
  • Beğeni Sayısı: 604
  • Cinsiyet: Bay
  • ''Sizlerin birisi, onların yirmisine denktir.''
  • Referans Olunan Üye(ler): 5
    • Profili Görüntüle
İnanmaktan korkma. Çünkü inanmaktır yaşamı gerçek anlamda var eden, öz veren. İnanmaktır, değiştiren ve olduran. İnanırsan, ama gerçek inanırsan, en zor anlarında inancın senin yanında olacaktır. İnanmak, inanmaktan da ötedir çünkü.

https://www.facebook.com/binyiltumengun
 
Beğenenler: vural