12 Kasım 2019, Salı - 17:16

Gönderen Konu: TUSAŞ MMU (Millî Muharip Uçak Geliştirilmesi (TF-X) Projesi)  (Okunma sayısı 16422 defa)

0 Üye ve 5 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

YörükEfe

  • Ziyaretçi
Ynt: TUSAŞ MMU (Millî Muharip Uçak Geliştirilmesi (TF-X) Projesi)
« Yanıtla #20 : 26 Nisan 2018, Perşembe - 10:57 »
Advertisement
TAI ve ASELSAN arasında Milli Muharip Uçak Projesi için ön mutabakat imzalandı

TAI ve ASELSAN arasında Milli Muharip Uçak Projesi için ön mutabakat imzalandı. Buna göre, uçak için milli radar, elektronik harp ve elektro optik sistemler geliştirilecek.

Türkiye'nin teknoloji devleri Milli Muharip Uçak (MMU) Projesi'nin kritik sistemleri için güçlerini birleştiriyor.
 
Cumhurbaşkanlığı himayesindeki, Anadolu Ajansı'nın "Global İletişim Ortağı" olduğu Türkiye'nin şova dayalı ilk havacılık fuarı Eurasia Airshow'da, MMU Projesi'ne yönelik önemli bir iş birliğinin temeli atıldı.
 
Türk Havacılık ve Uzay Sanayii AŞ (TUSAŞ/TAI), Türk Hava Kuvvetleri Komutanlığı envanterinde bulunan ve 2030'lu yıllardan itibaren kademeli devreden çıkarılması düşünülen F-16 uçaklarının yerini alabilecek yurt içi imkan ve kabiliyetlerle tasarlanan modern uçakların üretilmesine yönelik ön tasarım çalışmalarını sürdürüyor.
 
Proje için çeşitli iş birliklerine giden TAI, ASELSAN ile bir anlaşmaya imza attı.
 
Türk savunma sanayisinde alanlarına liderlik eden iki şirket arasında MMU Projesi'ne yönelik ön mutabakat imzalandı.
 
Radar, elektronik harp ve elektro optik sistemler geliştirilecek
Ön mutabakat metnine göre, uçak için milli radar, elektronik harp ve elektro optik sistemler geliştirilecek.
 
Proje kapsamında, MMU için ihtiyaç duyulan kritik görev sistemlerinin milli olarak geliştirilmesi ve projenin ilerleyen süreçlerinde uygun aşamalarda tam harekat yeteneği kazanacak şekilde uçağa entegre edilmesi hedefleniyor.
 
Söz konusu sistemler, ürün ve teknoloji geliştirme ağırlığıyla Türkiye'nin en büyük ve zorlu Ar-Ge projesi olan MMU'nun başarısında kritik önemde bulunuyor.
 
Mühendislik alanında en zor problemlerin çözülmesini gerektiren proje, içinde yer alacak tüm paydaşlara teknolojik olarak sınıf atlatacak.
 
Projede yeni nesil bir uçakta olması gereken düşük görünürlük, dahili silah yuvası, yüksek manevra kabiliyeti, artırılmış durumsal farkındalık ve sensör füzyonu gibi teknoloji alanlarındaki çalışmaların sonucunda Türkiye, dünyada ABD, Rusya ve Çin'den sonra 5. nesil bir muharip uçağı üretebilecek alt yapı ve teknolojiye sahip ülkeler arasında yerini alacak.
 
TAI'nin, MMU ön tasarımı için yapacağı 4 milyar 817 milyon liralık yatırım Proje Bazlı Teşvik Sistemi kapsamına alınmıştı. Projeyle 3 bin 200 kişinin doğrudan, 11 bin 200 kişinin dolaylı istihdamı öngörülüyor.

http://www.star.com.tr/teknoloji/milli-savas-ucagi-icin-guc-birligi-haber-1335952/
 

YörükEfe

  • Ziyaretçi
Ynt: TUSAŞ MMU (Millî Muharip Uçak Geliştirilmesi (TF-X) Projesi)
« Yanıtla #21 : 27 Nisan 2018, Cuma - 16:06 »
Rusya, Türk uçağına motor temin etmek istiyor



Rostec Uluslararası İşbirliği ve Bölgesel Politikalar Direktörü Viktor Kladov, Türkiye’nin üretmeyi planladığı uçak için Rusya’dan motor temin edilebileceğini bildirdi.
Rus devlet savunma sanayi şirketi Rostec’in Uluslararası İşbirliği ve Bölgesel Politikalar Direktörü Kladov, Antalya’da düzenlenen Eurasia Airshow kapsamında Rus haber ajansı RİA Novosti’ye yaptığı açıklamada, Türk havacılık endüstrisinin hızla geliştiğine dikkati çekti.

Türkiye’nin Eurasia Airshow kapsamında tanıttığı bazı uçakların üretiminde Rusya’daki bazı fabrikaların kullanılabileceğini anlatan Kladov, “Bu kapsamda teknik birçok detayı analiz ettikten sonra bir teklif hazırlayacağız. Türkiye'nin üretmeyi planladığı uçak için Rus motoru temin edebiliriz.” dedi.

Önümüzdeki günlerde Türk uzmanların Rusya’yı ziyaret edeceğini belirten Kladov, “Türkiye özellikle uçak ve helikopterlerin ortak üretimiyle ilgileniyor.” ifadelerini kullandı.

Kladov, Rus motorunun Türkiye'nin üretmek istediği sivil veya savaş uçakları için mi temin edilmek istendiğine ilişkin detay vermedi.

https://www.aksam.com.tr/ekonomi/rusya-turk-ucagina-motor-temin-etmek-istiyor/haber-730112















 
Beğenenler: Caner Çetin

Çevrimdışı Danişment

Ynt: TUSAŞ MMU (Millî Muharip Uçak Geliştirilmesi (TF-X) Projesi)
« Yanıtla #22 : 27 Nisan 2018, Cuma - 23:55 »
 

YörükEfe

  • Ziyaretçi
Ynt: TUSAŞ MMU (Millî Muharip Uçak Geliştirilmesi (TF-X) Projesi)
« Yanıtla #23 : 22 Haziran 2018, Cuma - 23:08 »
MMU'ya Fransız Dassault'tan yazılım desteği



Türk Havacılık ve Uzay Sanayii ile Fransız yazılım şirketi Dassault Systemes arasında yazılım ve desteği konusunda iş birliğine gidildi. İş birliği, Türk Havacılık ve Uzay Sanayii’ye ait özgün projelerin bilgi güvenliği ve hızlı tasarım süreçlerini kapsayacak. Yazılım, Türk Havacılık ve Uzay Sanayii’nin özgün ürünleri arasında yer alan özellikle Milli Muharip Uçak (MMU) projesinde kullanılacak.

Fransız şirket Dassault Systemes ile Türk Havacılık ve Uzay Sanayii arasında imzalanan iş birliği, üretime daha doğru verinin gitmesini sağlayacak, üretimdeki hataları en aza indirgeyerek, hızlı tasarım süreçlerinin oluşmasına doğrudan katkı sağlayacak.

Özellikle Türkiye için çok önemli bir proje olan Milli Muharip Uçak (MMU) projesinde kullanılacak olan yazılım ile tasarım mühendislik çalışmaları yapılacak. Projenin tüm aşamalarında kullanılacak olan yazılım ile Türk Havacılık ve Uzay Sanayii, tasarım süreçlerinde hızlı bir ivme kazanmış olacak.

http://www.kokpit.aero/mmu-dassault-yazilim-destegi
 

YörükEfe

  • Ziyaretçi
Ynt: TUSAŞ MMU (Millî Muharip Uçak Geliştirilmesi (TF-X) Projesi)
« Yanıtla #24 : 27 Haziran 2018, Çarşamba - 19:24 »
Üniversitelere milli savaş uçağı görevi

TAI, başta Milli Muharip Uçak olmak üzere özgün projelerde kullanılacak teknolojilerin geliştirilmesine yönelik akademik çalışmalara ve Ar-Ge projelerine destek verecek.

Türk Havacılık ve Uzay Sanayii AŞ (TUSAŞ/TAI), hava platformlarında kullanılacak özgün ürün ve sistemlerin geliştirilmesi için üniversitelerdeki bilgi birikimini harekete geçiriyor.
 
TAI, Teknoloji Yol Haritası çerçevesinde belirlenen öncelikli alanlarda üniversite-sanayi iş birliğiyle gerçekleştirilebilecek akademik çalışma konularına ilişkin çağrılar yayımlıyor.
 
Şirket, Teknoloji Yol Haritası ile ilişkili yüksek lisans ve doktora çalışmalarını destekleyecek. İlgili akademik çalışma konuları, dış kaynakla finansmanı sağlanabilecek Ar-Ge projeleri için de temel teşkil edecek.
 
Bu kapsamdaki başlıklardan biri "deneysel aerodinamik" olarak belirlendi. Bu başlık altında üniversite-sanayi iş birliğiyle "Dahili Silah Yuvalarında Oluşan Boşluk Akımının Deneysel İncelemesi", "Tırtıkların Kanat Sesine Etkilerinin Deneysel İncelemesi", "Dinamik Ölçeklendirilmiş Kanadın Çırpıntı Karakteristiğinin Deneysel İncelemesi", "Yüksek Hücum Açılarında Aerodinamik ve Girdap Kestirimi" hususlarında çalışmalar yürütülecek.
 
Bu konularda yüksek lisans, doktora tez çalışmaları ve Ar-Ge projeleri çeşitli modellerle hayata geçirilecek.
 
Özgün projelerde kullanılacaklar
Dahili Silah Yuvalarında Oluşan Boşluk Akımının Deneysel İncelemesi Projesi'nde, ses altı, ses geçişi ve ses üstü hızlarda çalışan, farklı şekil ve konfigürasyonlardaki (uzunluk, derinlik, genişlik, akış kontrol araçları var/yok ve benzeri) dahili silah yuvalarında oluşan boşluk akımının rüzgar tüneli testleriyle incelenmesine yönelik deneysel yöntemlerin (laminar-türbülent geçiş dönüşüm yöntemi, akım görüntüleme yöntemleri, basınç-gürültü toplama yöntemleri, toplanan verilerin işlenmesi ve değerlendirilmesi yöntemleri ve benzeri) geliştirilmesi hedefleniyor.
 
Tırtıkların Kanat Sesine Etkilerinin Deneysel İncelemesi Projesi'nde, bir kanadın iz bölgesindeki akışın incelenmesi, sıcak tel anemometre ve akım görüntüleme teknikleri kullanılarak akım kopma noktalarının belirlenmesi ve akışın görselleştirilmesi amaçlanıyor.
 
Dinamik Ölçeklendirilmiş Kanadın Çırpıntı Karakteristiğinin Deneysel İncelemesi Projesi'nde, esnek bir kanat panel modeli kullanılarak elastik ve karakteristik davranışların deneysel olarak elde edilmesine yönelik yöntemlerin geliştirilmesi bekleniyor.
 
Yüksek Hücum Açılarında Aerodinamik ve Girdap Kestirimi Projesi'nde, askeri amaçlı, sabit kanatlı, konvansiyonel ve yenilikçi konfigürasyonlardaki hava araçları için yüksek hücum açılarında hesaplamalı yöntemlerle deneysel yöntemlerin karşılaştırılması ve girdap oluşumlarının ve etkileşimlerinin tahminine yönelik yöntem ve araçların geliştirilmesi hedefleniyor.
 
TAI, Teknoloji Yol Haritası kapsamında yürütülen çalışmalarla başta Milli Muharip Uçak olmak üzere özgün projelerde kullanılacak teknolojilerin geliştirilmesini amaçlıyor.

http://www.star.com.tr/teknoloji/universitelere-milli-savas-ucagi-gorevi-haber-1358278/
« Son Düzenleme: 27 Haziran 2018, Çarşamba - 21:28 Gönderen: YörükEfe »
 

Çevrimdışı vural

Ynt: TUSAŞ MMU (Millî Muharip Uçak Geliştirilmesi (TF-X) Projesi)
« Yanıtla #25 : 27 Haziran 2018, Çarşamba - 20:37 »
 Türkiye karşıtı o kadar açıklama o kadar eylemden sonra baya bir paranoyak oldum sanki bizi oyalamak için projeye ortak oluyorlar gibi geliyor ama neticede imalatta bilgiden çok tecrübe önemlidir. Hayırlısı olsun.
 

YörükEfe

  • Ziyaretçi
Ynt: TUSAŞ MMU (Millî Muharip Uçak Geliştirilmesi (TF-X) Projesi)
« Yanıtla #26 : 13 Temmuz 2018, Cuma - 01:09 »
Milli Muharip Uçak

Motor Takati:  > 2 x 20,000 lb

Tavan İrtifası:  > 55,000 ft

Azami Hız:  2 Mach

Harekat Yarıçapı:  > 600 nm

Azami Kalkış Ağırlığı: > 60,000 lb

Uzunluk: 19 m (60 ft)

Kanat Açıklığı: 12 m (39 ft)

Kanat Alanı: ~ 60 m² (670 ft²)

Türk Silahlı Kuvvetleri ihtiyaçlarını karşılamak üzere başlatılan Milli Muharip Uçak (MMU) Projesi ile Türk Hava Kuvvetleri Komutanlığı envanterinde bulunan ve 2030’lu yıllardan itibaren kademeli olarak devreden çıkartılması düşünülen F-16 uçaklarının yerini alabilecek yurt içi imkân ve kabiliyetler ile tasarlanan modern uçakların üretilmesi amaçlanmaktadır.

Proje’de yeni nesil bir uçakta olması gereken düşük görünürlük, dâhili silah yuvası, yüksek manevra kabiliyeti, artırılmış durumsal farkındalık ve sensör füzyonu vb. teknoloji alanlarındaki çalışmaların sonucunda Türkiye, dünyada ABD, Rusya ve Çin’den sonra 5. nesil bir muharip uçağı üretebilecek alt yapı ve teknolojiye sahip ülkeler arasında yer alacaktır.

MMU'nun, Türk Hava Kuvvetleri Komutanlığının envanterine girmesi planlanan F-35A uçakları ile birlikte görev yapması ve üretilecek uçakların 2070’lere kadar Türk Hava Kuvvetleri Komutanlığı envanterinde yer alması öngörülmektedir.

Ana Sözleşme, SSM ile 05 Ağustos 2016 tarihi ile imzalanmış olup, başta Ana Yüklenici TAI olmak üzere, Proje kapsamında görev alan tüm paydaşlar ile birlikte heyecanla çalışmalar artırılarak sürdürülmektedir. TAI ile BAE Systems (İngiltere) arasında Milli Muharip Uçak geliştirmesine yönelik Ana İlkeler Sözleşmesi (Heads of Agreement) 28 Ocak 2017 tarihinde, Anlaşma Tutanağı 10 Mayıs 2017’de imzalanmıştır. TAI ve BAE Systems arasındaki İşbirliği Anlaşması 25 Ağustos 2017 tarihinde imzalanarak yürürlüğe girmiştir.

İmzalanan Ana Sözleşme, Geliştirme ve üretim sürecinin bir parçası olan ön tasarım aşamasını kapsamaktadır. Söz konusu dönem içinde hava aracının geliştirilmesi, mühendislik, teknoloji, test altyapılarının ve sertifikasyon süreçlerinin geliştirilmesi, muharip uçak tasarımına yönelik kabiliyet kazanılmasını amaçlamaktadır.

Ön tasarım aşaması sonunda ise Projenin takip eden dönem ve aşamaları için kesintisiz bir geçiş öngörülmektedir.

TAI, Projenin ana hedefleri doğrultusunda ülkemizin muharip uçak tasarımı, üretimi, sertifikasyonu, bakım ve idame bilgisini ve tecrübesini artırmaya yönelik tüm milli imkânlardan yararlanma yönünde azami gayret gösterecektir.

https://www.tai.com.tr/urun/milli-muharip-ucak
 

YörükEfe

  • Ziyaretçi
Ynt: TUSAŞ MMU (Millî Muharip Uçak Geliştirilmesi (TF-X) Projesi)
« Yanıtla #27 : 19 Temmuz 2018, Perşembe - 03:17 »
MMU projesine ilişkin önemli imza



Türkiye’nin İngiliz BAE Systems teknik danışmanlığında geliştirdiği Milli Muharebe Uçağı (MMU) projesi için İngiliz ARA şirketiyle rüzgar tüneli testleri risk indirgeme fazına ilişkin sözleşme imzalandı.

Farnborough Airshow'da imzalanan anlaşmayı Türkiye Havacılık ve Uzay Sanayii TAI resmi twitter adresinden şu açıklamayla duyurdu: “Aircraft Research Association (ARA) ile Milli Muharip Uçak Projesi kapsamında rüzgar tüneli testleri risk indirgeme fazına ilişkin sözleşme imzaladık.”

ARA, Deneysel Aerodinamik departmanı açıldığı 1956'dan beri Amerika'dan Asya'ya uzanan müşterileri için sivil ve askeri havacılık için yüksek kalitede rüzgar tüneli verileri sağlıyor.

http://www.kokpit.aero/yerli-savas-ucai-anlasma
 

Çevrimdışı yakusha

Ynt: TUSAŞ MMU (Millî Muharip Uçak Geliştirilmesi (TF-X) Projesi)
« Yanıtla #28 : 19 Temmuz 2018, Perşembe - 16:39 »
TF-X National Combat Aircraft Development Programme & UK Industry
by İbrahim SÜNNETÇİ

(Makine tercümesinden iyileştirilmiştir)

2030'ların ötesindeki Türk Hava Kuvvetleri (TurAF) şartlarını karşılayabilmek için, 15 Kasım tarihli Savunma Sanayii İcra Komitesi'nde (SSIK) kabul edilen 545 sayılı Kararname uyarınca TF-X Ulusal Muharip Uçak / MMU Geliştirme Programı 15 Aralık 2010 tarihinde başlatılmıştır.  MMU / TF-X'in 2030'dan itibaren F-16C / D Savaş Uçağı'nın yerini alması planlanmaktadır. TAI ana yüklenici olarak seçilmiş ve Savunma Sanayi Müsteşarlığı ile TAI arasında 23 Ağustos 2001 tarihinde Kavramsal Tasarım Geliştirme Projesi imzalanmıştır.

Programın ilk aşaması olan 'Kavram Geliştirme ve Ön Tasarım Aşaması' kapsamında TAI, SAAB Aircraft firmasını Teknik Destek ve Yardım Sağlayıcısı (TSAP) olarak belirlemiştir. 29 Eylül 2011 tarihinde imzalanan anlaşma kapsamında, Eylül 2011 - Eylül 2013 tarihleri ​​arasında [yürürlüğe giren 24 aylık bir programa ilişkin sözleşme kapsamında] Ana Yüklenici TAI, SAAB Aircraft tarafından sağlanan teknik destekle üç ayrı kavramsal tasarım hazırlanmıştır.

Bu üç konfigürasyon şu şekilde isimlendirilmiştir:
* FX-1 (çift motorlu, arka kanatlı ve F/A-18, EuroFighter, Rafale ve Mig-29 gibi geleneksel kuyruk tasarımı),
* FX-5 (tek motorlu konfigürasyon, arka kanat ve konvansiyonel kuyruk tasarımı) ve
* FX-6 (tek motorlu, geniş delta kanatlı ve ön kanatlı konfigürasyon).

Tek bir motorlu avcı uçağının (FX-5 ve FX-6) 50.000-60,000lb maksimum kalkış ağırlığı (MToW) arasında olacağı ve çift motor kavramının (FX-1) 60.000-70.000 libre kalkış ağırlığında olacağı tahmin edilmektedir. Her üç tasarım / konsept üzerinde performans analizleri yapılmış ve hepsinin TurAF'ın gereksinimlerini neredeyse %100 oranında karşıladığı görülmüştür. 29 Eylül 2013 tarihinde 'Kavram Geliştirme ve Ön Tasarım Aşaması' adı altında son iki yıl içinde gerçekleştirilen çabaların tasarımları ve sonuçlarının rapor TAI tarafından SSM'ye sunmuştur.

Kavramsal Tasarım Geliştirme Projesi'nin sonunda tamamlanan ve teslim edilen uçak özellikleri, geliştirme programı planı ve bütçe tahminlerini içeren belge paketinin tamamı, 2014 yılı başında SSM tarafından kabul edildi. 6 Mayıs 2014 tarihinde yapılan SSİK toplantısında da projenin sonraki aşaması için Mühendislik Geliştirme ve Ön Tasarım Aşaması'nın başlatılması kararının alınması beklenirken, proje 7 Ocak 2015 tarihinde yapılan SSİK toplantısında gündeme alındı. TF-X Ulusal Savaş Uçağı Geliştirme Programı kapsamında Mühendislik Geliştirme ve Ön Tasarım Aşaması'nı başlatmaya alındı.

13 Mart 2015 tarihinde SSM tarafından SSK Kararı ile başlatılan Mühendislik Geliştirme ve Ön Tasarım Aşaması için 5. Nesil Savaş Uçağı tasarlama, geliştirme ve / veya üretme kapasitesine sahip uluslararası havacılık şirketlerine bir Bilgi İsteği (RFI) [7 Ocay 2015 tarihli SSİK kararına binaen] yayınlanmıştır. Dokuz uluslararası şirkete hitap eden RFI, sadece üç firma [BAE Systems, SAAB Aircraft ve Airbus Defense & Space (ADS)] tarafından 2015 Nisan ayında yanıtlanmıştır. Nisan 2015'te alınan SSİK Kararı doğrultusunda MMU / TF-X Geliştirme Programının Mühendislik Geliştirme ve Ön Tasarım Aşaması için TAI, Ana Yüklenici olarak görevlendirildi.

Ön Tasarım Aşamasının tamamlanmasıyla sona erecek olan Mühendislik Geliştirme ve Ön Tasarım Aşaması altında, TF-X uçaklarının tasarım ve geliştirilmesinin ötesinde, mühendislik yetenekleri, teknoloji geliştirme faaliyetleri (radar, elektronik savaş gibi anahtar sensörler vb.) test altyapısı kurulması ve sertifikalandırma süreçleri gerçekleştirilecek ve yeni nesil jet avcı uçağı tasarımı, geliştirilmesi ve üretimi için kapsamlı imkanlar Türk Savunma ve Havacılık Endüstrisi tarafından kazanılacaktır.

Haziran 2015'te, SSM tarafından RFI'ye yanıt veren BAE Systems, SAAB Aircraft ve ADS şirketlerine bir RfP verildi. Tekliflerin değerlendirilmesine göre, BAE Systems, Yabancı İşbirliği Şirketi (FCC / YIF) adayı olarak, MMU / TF-X kapsamında, Ana Yüklenici TAI'ye belirli alanlarda teknik destek sağlaması [MMU / TFX prototiplerinin (toplam yedi uçak) tasarım, geliştirme, üretim, test ve sertifikasyon çalışmalarını kapsayan Geliştirme Programı Mühendislik Geliştirme ve Ön Tasarım Aşaması] için ön plana çıkmıştır. FCC seçim sürecinde yapılan teklif değerlendirmelerinin sonucu olarak, 12 Kasım 2015 tarihinde İngiliz BAE Systems ile sözleşme görüşmelerine başlanması ve Aralık 2015'ten itibaren BAE Systems ile Sözleşme Öncesi Çalışmaları'nın başlatılması kararlaştırılmıştır.

MMU / TF-X Programı 3 aşamada gerçekleştirilecektir:
* Dönem 1: Tasarım ve Prototip Kalifikasyonu
* Dönem 2: Başlangıç ​​Operasyon Kapasitesi ve Tam Çalışma Yeteneği
* Dönem 3: Seri Üretim

Ana Yüklenici TAI ile SSM arasında Mühendislik Geliştirme ve Ön Tasarım Aşaması [4 yıl sürmesi beklenen Dönem I, Aşama I] için 14 Temmuz 2016 tarihinde [Londra'daki Farnborough Uluslararası Havacılık Fuarı 2016 (FIA '16) sırasında] bir ön anlaşma imzalanmıştır. Resmi anlaşma 5 Ağustos 2016 tarihinde Ankara'da gerçekleştirilmiştir. 2016 yılında projeye çift motorlu uçak konfigürasyonları ile devam edilmesi kararlaştırıldı. FCC adayı BAE Systems ile ön sözleşme çalışmaları 2016 yılında gerçekleştirilmiş ve nihai seçim kararının temeli olarak hizmet vermek üzere alternatif FCC adayı Airbus Defense & Space (ADS) ile görüşmeler Kasım 2016'da başlatılmıştır. ADS Şirketi, 2016 yılı sonu itibariyle teknik değerlendirmelerle ilgili raporu sundu.

BAE Systems ve TAI, 28 Ocak 2017 tarihinde TF-X'in Mühendislik Geliştirme ve Ön Tasarım Aşaması altında işbirliği yapmak için 156 Milyon ABD Doları Değerli Çerçeve Anlaşmayı (Heads of Agreement / HoA) [Türkiye ve İngiltere'nin Başbakanlarının huzurunda] imzalamıştır. Ayrıca İstanbul'da IDEF '17 Fuarı sırasında Anlaşma Mektubu (Letter of Agreement / LoA) imzalandı. İngiltere Uluslararası Ticaret Departmanı, 28 Temmuz 2017'de yürürlüğe girecek Açık Genel İhracat Lisansını (Open General Export License / OGEL) yürürlüğe koydu. OGEL, TF-X Programının geliştirilmesinde yer alan şirketlerin, ihracatı izne tabi [hava ile çalışan mühimmatlar, yangın kontrol teçhizatı, hava taşıtı bileşenleri, tahrik sistemleri, yer destek teçhizatı, elektronik teçhizat, eğitim ve simülasyon ekipmanı, görüntüleme ve karşı önlem ekipmanı ve özel dövme, bağlantı parçaları ve kaplamalar dahil olmak üzere bir dizi kontrol listesi] malları, yazılımları ve teknolojiyi ihraç etmek için lisans başvurusunda bulunmalarına izin verecek. TAI-BAE Sistemleri İşbirliği Anlaşması imzalanmış ve 25 Ağustos 2017 tarihinde yürürlüğe girmiştir.

Haziran 2018 itibariyle, Mühendislik Geliştirme ve Ön Tasarım Aşaması devam ediyor ve 2021 yılında tamamlanması planlanıyor. 4 yıllık planlı Mühendislik Geliştirme ve Ön Tasarım Aşaması'nın 1.3 milyar dolara mal olması bekleniyor. Bu aşamadan sonraki Kritik Tasarım İncelemesi (CDR) ve Prototip Üretim ve Kalifikasyon Aşamasının ise 8 yıl sürmesi ve 7.3 milyar dolar civarında bir maliyete ulaşmayı bekleniyor. 12 yıllık ve 8,6 Milyar ABD Doları harcamaların sonunda yedi adet uçan TF-X prototipi test, değerlendirme ve kalifikasyon amaçlı olarak üretilecek. TF-X savaş uçağının seri üretimi için 14 Milyar ABD Doları daha ayrılması ve projenin toplam bütçesinin 20 Milyar ABD Doları olarak gerçekleşmesi bekleniyor.

Bu arada, 2018 Nisan ayında, TF-X Programının Proje bazlı bir teşvik sistemi içerisinde gerçekleştirileceği açıklandı. Bu kapsamda Mühendislik Geliştirme ve Ön Tasarım Aşaması için TAI teşvik programı kapsamında 4,8 Milyar TL (1.16 Milyar ABD Doları) teşvik belgesi almıştır. Mevcut tahminlere göre, TF-X Programının Mühendislik ve Üretim Gelişimi (Engineering and Manufacturing Development / EMD) Aşamasında 3.200 kişi direkt/dolaysız, 11.200 kişi indirekt/dolaylı olarak istihdam edecektir.

22 Haziran 2018 tarihinde TAI, TF-X Programı kapsamında 3DEXPERIENCE platformunun uygulanması ve bakımı için Dassault Systemes ile bir işbirliği anlaşması imzaladı. 3DEXPERIENCE platformu, veri yönetimi ve endüstri lideri tasarım ve süreç yetenekleri arasında kusursuz entegrasyon sağlamaktadır. TAI, yazılı bir açıklama yaparak, Dassault Systèmes ile işbirliğinin, şirketin orijinal projelerinin veri güvenliğini ve hızlı tasarım süreçlerini içereceğini belirtti. Yazılım öncelikle Türk sanayi devinin özgün ürünlerden biri olan TF-X projesinde kullanılacak. Nisan 2018'de, TUSAŞ Başkanı ve CEO'su Temel Kotil, TF-X Programı'nın Ön Tasarım Aşaması kapsamında kullanmak üzere TAI'nin 10.000 çekirdekli bir süper bilgisayar satın aldığını ve TAI tesislerinde kurulacağını açıkladı.

TF-X Geliştirme Programı, TurAF Ulusal Harp Dairesi, SSM, TAI ve BAE Systems personelinin temsilcilerinden oluşan TF-X Program Yönetim Ofisi (PMO) koordinasyonunda yürütülmektedir.  Aynı zamanda, yeniden yapılanma çabasının bir parçası olarak TAI, MMU / TF-X Departmanını da kurmuştur.

TF-X Programı TAI yapmak için Ankara Havacılık Sanayi Bölgesi'nde yeni bir tesis inşa ediyor, bu tesiste toplam 2.700 mühendis istihdam edilecek. TUSAŞ Başkanı & CEO'su Temel Kotil'e göre, TF-X program kapsamında toplam 10 bin Türk ve yabancı (BAE Systems dahil olmak üzere) mühendis [farklı disiplinler ve süpersonik savaşçı tasarım ve üretim tecrübesi ile] görev yapacaktır. Sözleşme kapsamında BAE Sistemi, TF-X Programının Mühendislik Geliştirme ve Ön Tasarım Aşaması kapsamında 4 yıllık bir süre için 400 adam / yıl mühendislik desteği sağlayacaktır.

TurAF'ın operasyonel gereksinimlerini doğru bir şekilde karşılayabilmek için, 60,000lb sınıfı TF-X, Düşük Gözlemlenebilirlik ve Super Cruise (artyanıcı olmadan sesüstü hızlarda seyir yeteneği) özelliklerine sahip ikiz turbofan motorlarla donatılacaktır. TAI Başkanı ve CEO'su Kotil, TurAF hizmetine girdiğinde, TF-X'in her biri 27.000 libre itme gücü üreten yerli turbofan motorlara sahip olacak şeklinde açıklamalarda bulunmuştur. İlk TF-X prototipinin, Türkiye'nin Cumhuriyet'in kuruluşunun 100. yıldönümünü kutlayacağı 2023'te ilk uçuşunu gerçekleştirmesi bekleniyordu, ancak bu program Mart 2018'de yenilenerek TAI Başkanı ve CEO Kotil'in ilk uçuşun 2026 yılında [yurt dışından tedarik edilecek motorlarla, örneğin EuroJet EJ200, GE'nin F414-GE-400'ü veya Rus Birleşik Motor Şirketi'nin Satürn AL-31] yapılacağını açıkladı.

Haziran 2018'de TF-X ilk uçuş tarihi bir kez daha yenilendi. TF-X prototipi 2027 yılında ilk uçuşunu gerçekleştirecek. Öngörülen 150 üretim TF-X uçağının ilki 2029 yılında TAI tesislerinden ayrılacak ve 2031 yılında hizmete girecek. 2039'a kadar teslimatlar devam edecek ve 2070'lere kadar HvKK envanterinde kalacak.

TF-X Uçak ve Turbofan Motoru

Ulusal Muharebe Uçağı (Milli Muharip Uçak / MMU) TF-X, stealth özellikleri ve yeni nesil aviyonikleriyle tek kişilik, çift motorlu yeni nesil bir savaşçı olacak (FX-1 konseptine dayanan). 2030'ların ilk çeyreğinde Türk Hava Kuvvetleri'nin (TurAF) hizmetinde olan F-16C / D'lerin değiştirilmesi, TF-X, ikincil yer saldırı kabiliyetine sahip beşinci nesil yerli hava üstünlüğü savaşçısı olacaktır. TurAF'ın F-35A Aydınlatma II filosu. TurAF şu anda 238 F-16C / D uçağı işletiyor ve Türkiye'nin F-16'ların yerini almak için uzun vadede yaklaşık 150 TF-X alması bekleniyor.

Aralık ayında TAI, TFX'in teknik özelliklerini yayınladı. TAI'ya göre, TF-X, 19 metre (60ft) uzunluğunu ölçecek, 12 metrelik bir kanat açıklığına, yaklaşık 60m² (670ft²) kanat alanına ve maksimum kalkış ağırlığına (MTOW) 60,000lbs + (27,215kg +) sahip olacak. Bir çift 20.000 lb sınıfı turbofan motorla güçlendirilmek için TF-X'in maksimum Mach 2 hızına, 55.000 feet üzerinde bir servis tavanına ve 600 deniz mili üzerinde bir savaş yarıçapına sahip olması amaçlanmıştır.

Aselsan bir yerli galyum-nitrit Aktif Elektronik Olarak Taranan Dizi (AESA) radarı, Elektronik Harp Sistemi, büyük bir merkezi ekranlı Dijital Kokpit, Entegre Modüler Aviyonik Görev Bilgisayarı ve bir Kızılötesi Arama ve Sistem (IRST) Sistemi üzerinde çalışıyor. TF-X. Aselsan AESA radarına göre EW Sistemi entegre konfigürasyonda olacak. Yerli AESA radarının nihai konfigürasyonu, TF-X'in tasarımı olgunlaştığında tamamlanacaktır. Şu anda, TF-X'in burun üzerinde tek bir çok modlu ana ön AESA anteni olup olmayacağı veya kanat görünümündeki kenarlara monte edilen yan görünümlü diziler ve L-bant dizileri bulunup bulunmadığı bilinmemektedir. Su-57 / T-50 uçağı. EuroAsia 2018 Airshow sırasında, Nisan 2018'de TAI, Aselsan ile TF-X avcı uçağı için yerli AESA radarı, EW ve elektro-optik (IRIST) sistemlerinin geliştirilmesi için bir ön sözleşme imzaladı.

TF-X prototiplerinde kullanılmak üzere 7 takım turbofan motorlarının tedarikine yönelik olarak başlatılan çalışmalar kapsamında, 17 Ocak 2014 tarihinde SSM tarafından TAI aracılığıyla EuroJet Turbo GmbH, General Electric (GE), Pratt & Whitney (P & W), RosoboronExport ve Snecma. GE (F414-GE-400 ve F110-GE-129), EuroJet (EJ200) ve Snecma (M88-4E) şirketleri tekliflerini 2014 Haziran ayı sonunda TAI'ya sunarken, P & W ve RosoboronExport herhangi bir teklif sunmadı.

SSM'nin MMU / TF-X gerekliliklerine uygun olarak yeni motor geliştirme koordinasyonunda yürütülen Fizibilite Çalışmaları sonucunda, tamamen yeni bir ulusal motorun geliştirilmesi için yeni bir ihale süreci başlatılmasına karar verildi. Yabancı haklar tedarikçisi / Teknik Destek Sağlayıcısı ile Türkiye'ye ait IP hakları (SSM) 2014 yılında başlatılan ihale sürecini iptal ederek bu çerçevede, ilk ihalenin iptalini belirten resmi yazı SSM tarafından gönderilmiştir. 2017'nin ortası, tekliflerini sunan motor üreticilerine. Daha sonra SSM, yeni bir ihale açtı ve TEI'den (GE olmadan) ve TAEC'den (Kale Grubu ve Rolls-Royce JV şirketi) Aralık 2017'de teklif alırken, EuroJet ihaleye katılmama kararı aldı. TEI, Proje kapsamındaki her şeyi sıfırdan yapmaya, IP haklarının Türkiye'ye ait olduğu yerli bir turbofan motorunu geliştirerek, 14.5 yıl içinde kalifikasyon sürecini tamamlayarak SSM'ye teslim etmeyi ve teslim etmeyi taahhüt etmiştir.

8 Mayıs 2017 tarihinde, Kale Grubu, Türk planlı TF'nin de dahil olduğu sivil ve savaş uçakları motorları geliştirmek için İngiltere merkezli Rolls-Royce ile ortak girişim şirketi (TAEC,% 51 Kale Grubu ve% 49 Rolls-Royce) kurduklarını açıkladı. -X savaş uçağı. Kale Grubu'na göre seçildikten sonra, 2023 yılına kadar ilk üretim motorunu geliştirecek ve tüm sertifikasyon süreçlerinin tamamlanmasını takiben 2030 yılına kadar motorun seri üretime başlayacaktır. Rolls-Royce Savunma Havacılık Başkanı Chris Cholerton'a göre, planlanan TF-X savaş uçağı için sıfırdan bir motor geliştirmeyi planlıyorlar ve Türkiye bu yeni motorun fikri mülkiyet (IP) haklarını elinde tutacak. Rolls-Royce, daha önce EJ200 motorunun çekirdeği için bir temel oluşturan XG-40 çekirdek motorunu geliştirdi.

İhalenin kazananı, 27.000 lb turbofan motorunun geliştirilmesi ve üretimi için TR Motor Company (TAI [% 35] + BMC [% 55] + SSM [% 10]) ile işbirliği yapacak.

Türkiye Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın İngiltere'ye yaptığı resmi ziyaret sırasında, 13-15 Mayıs 2018, Savunma Sanayi Müsteşarı Prof. Dr. İsmail Demir ve Savunma İhalesi Bakanı Guto Bebb, Niyet Mektubu (LoI) Anlaşması imzaladı. LoI, Rolls-Royce teklifinin sonucunun 31 Temmuz 2018'e kadar tamamlanması gerektiğini şart koşar.

Sonuç

Askeri uçaklara monte edilen motorlar, sadece uçak için değil, aynı zamanda uçakta bulunacak olan modern aviyonik ve sensör için de gerekli gücü sağlar. Gizli teknolojiye sahip olması beklenen MMU / TF-X'de bulunacak elektronik cihazların soğutulması için gereken güç, motor tarafından da sağlanacaktır (tıpkı F-35 MTU / JSF gibi). Genişleme potansiyeline sahip olacak bir motor modeli geliştirmek için iyi bir uygulama olacak ve gerektiğinde uçağın geliştireceği iyileştirmeler göz önünde bulundurularak sadece bir yazılım modifikasyonu / yükseltmesi ile ek güç artırımı sağlanacaktır (Blok 1, Blok 2 vb.). hizmet ömrü boyunca, ortalama 30 yıldır. Diğer taraftan, motorun itme gücünün arttırılması (kompresör ve yüksek basınç türbinindeki gelişmelere ek olarak), doğrudan motora giden hava akışının hızı ve dolayısıyla uçaktaki hava giriş tasarımı ile de ilgilidir. Bu durum göz önünde bulundurulduğunda, motor tipinin erken seçilmesi, Programın ileri aşamalarında ilave Ar-Ge harcaması gerektirmeden prototip aşaması sırasında MMU / TF-X uçakları için hava giriş tasarımının son haline getirilmesini sağlayacaktır.

Kaynak: http://www.defenceturkey.com/en/content/tf-x-national-combat-aircraft-development-programme-uk-industry-3093#.W1CTyBiZkkd
« Son Düzenleme: 19 Temmuz 2018, Perşembe - 17:59 Gönderen: yakusha »
 

YörükEfe

  • Ziyaretçi
Ynt: TUSAŞ MMU (Millî Muharip Uçak Geliştirilmesi (TF-X) Projesi)
« Yanıtla #29 : 05 Ağustos 2018, Pazar - 13:21 »
MMU’ya Devlet Desteği Geldi



Türkiye’nin 2023’te ilk uçuşunu gerçekleştirmeyi hedeflediği Milli Muharip Uçak (MMU) Programı devletten finansal destek alacak. Türk Havacılık Uzay Sanayii (TUSAŞ)’ın tasarlayıp üreteceği uçağa ilişkin devlet desteğini içeren 10 sayılı karar, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın imzasıyla 2 Ağustos tarihli Resmî Gazete’de yayımlandı.

Projenin 5 milyar 659 milyon 670 bin TL sabit yatırım tutarıyla hayata geçirilmesi ve 15 yıl içinde tamamlanması planlanıyor. Resmî Gazeteye göre bu süre yeterli olmazsa Sanayi ve Ticaret Bakanlığı süreyi yarısı kadar uzatabilecek. Proje tamamlandığında TUSAS yılda 12 adet savaş uçağı üretecek. Proje için toplam 3 bin kişi istihdam edilecek. Bunlardan 300’ü nitelikli personel olacak.

 Projeye KDV istisnası, gümrük vergisi muafiyeti, KDV iadesi, kurumlar vergisi indirimi, faiz ve kâr payı desteği sağlanacak. 350 milyon TL’yi aşmamak koşuluyla enerji tüketim harcamalarının yüzde 50’sini devlet karşılayacak.

Projede görev alacak nitelikli personel için beş yıl süreyle asgari ücretin aylık brüt tutarının 20 katını geçmemek üzere personel desteği uygulanacak. Bu tutar azami 660 milyon TL olacak. Kredi kullanım tarihinden itibaren azami 10 yıl, 440 milyon TL’yi aşmamak üzere faiz desteği ve/veya kâr payı desteği uygulanacak.

http://www.c4defence.com/Gundem/mmuya-devlet-destegi-geldi/6839/1
 

YörükEfe

  • Ziyaretçi
Ynt: TUSAŞ MMU (Millî Muharip Uçak Geliştirilmesi (TF-X) Projesi)
« Yanıtla #30 : 05 Ağustos 2018, Pazar - 13:24 »
TUSAŞ, Milli Muharip Uçak Projesi'nin ön tasarım süreci ve üretim tesisi yatırımları için bir dizi yatırım yapacak

F-16'ların yerini alacak savaş uçaklarının üretilmesi amaçlanan Milli Muharip Uçak Projesi'nin 'ön tasarım süreci' ve 'üretim tesisi' yatırımları için TUSAŞ bir dizi yatırım yapacak.

Türkiye'nin kendi savaş uçağını üretmeyi hedeflediği Milli Muharip Uçak (MMU) Projesi'ne yönelik güçlü teşvik mekanizmaları hayata geçirilirken, Cumhurbaşkanlığı Kabinesinin 100 günlük icraat programı kapsamında "ön tasarım" aşamasıyla birlikte proje takvimi başlayacak.

Savunma Sanayii Başkanlığı tarafından yürütülen projeyle Türk Hava Kuvvetleri Komutanlığı envanterinde bulunan ve 2030’lu yıllardan itibaren kademeli devreden çıkartılması düşünülen F-16 uçaklarının yerini alabilecek yurt içi imkan ve kabiliyetlerle tasarlanan modern uçakların üretilmesi amaçlıyor.

Projede, yeni nesil bir uçakta olması gereken düşük görünürlük, dahili silah yuvası, yüksek manevra kabiliyeti, artırılmış durumsal farkındalık ve sensör füzyonu ve benzeri teknoloji alanlarındaki çalışmaların sonucunda, Türkiye'nin 5. nesil bir muharip uçağı üretebilecek alt yapı ve teknolojiye sahip ülkeler arasında yer alması hedefleniyor.

Başkanlık proje için Türk Havacılık ve Uzay Sanayii ile ana yüklenici sözleşmesi imzaladı. Şirket ise İngiliz BAE Systems ile MMU geliştirmesine yönelik iş birliğine gitti. İki şirket, uçağın geliştirme ve üretim sürecinin bir parçası olan "ön tasarım" aşamasında birlikte çalışacak. Ön tasarım aşamasında hava aracının yanı sıra mühendislik, teknoloji, test altyapılarının ve sertifikasyon süreçlerinin geliştirilmesi, muharip uçak tasarımına yönelik kabiliyet kazanılması amaçlanıyor.

Ön tasarım aşaması sonunda ise projenin takip eden dönem ve aşamaları için kesintisiz bir geçiş öngörülüyor.

Hedef süreyi öne çekmek

Projede, geçen süre içinde uçağın konsept tasarımı tamamlanırken, iki motorlu seçenekle yola devam etme kararı alındı. BAE Systems ile imzalanan anlaşma doğrultusunda Ankara’ya yerleşen 30 İngiliz mühendis çalışmalara dahil oldu.

Radar, elekto-optik ve bütünleşik işlemci alanlarında ASELSAN ve TÜBİTAK çalışmalara başladı. Bu çalışmalarla uçağın kritik bileşenlerinin yerli geliştirilmesi amaçlanıyor.

Cumhurbaşkanlığı Kabinesinin 100 günlük icraat programı kapsamında "tasarım ve prototip kalifikasyonunu" kapsayan birinci dönemin ilk aşaması olan "ön tasarımına" geçilerek proje takvimi başlayacak.

Söz konusu dönemin 4 yıl sürmesi öngörülürken TUSAŞ, insan kaynağı ve altyapı yatırımlarıyla bu süreyi 3 yıla çekmek için çaba gösteriyor.

Yatırımlara teşvik

TUSAŞ, ayrıca MMU'nun "ön tasarım süreci" ve "üretim tesisine" yönelik olarak bir dizi yatırım yapacak.

Proje takvimi başlamadan MMU'ya yönelik yatırımların teşvikle güçlü şekilde desteklenmesine karar verildi.

Projenin stratejik önemi, ülke sanayisi ve insan kaynağı gelişimine yapacağı katkı, sağlayacağı istihdam olanakları gibi faktörler dolayısıyla yapılacak yatırımlar "süper teşvik" olarak nitelendirilen Proje Bazlı Teşvik Sistemi kapsamında devlet yardımlarından yararlandırılacak.

Resmi Gazete'de yayımlanan karara göre, Ankara'da kurulacak üretim tesisine 5,7 milyar liralık yatırım yapılacak. Proje Bazlı Teşvik Sistemi lansmanında ise "ön tasarım" faaliyetleri için 4,8 milyar liralık kaynak kullanılacağı belirtilmişti.

http://www.star.com.tr/ekonomi/tusas-milli-muharip-ucak-projesinin-on-tasarim-sureci-ve-uretim-tesisi-yatirimlari-icin-bir-dizi-yatirim-yapacak-haber-1372022/
 
Beğenenler: kurt

YörükEfe

  • Ziyaretçi
Ynt: TUSAŞ MMU (Millî Muharip Uçak Geliştirilmesi (TF-X) Projesi)
« Yanıtla #31 : 05 Ağustos 2018, Pazar - 14:26 »
Cumhurbaşkanı Erdoğan’dan MMU Projesinde önemli imza



ABD Senatosu’nun Türkiye’ye F-35 teslimatını engellemeye yönelik kararının ardından yerli savaş uçağı üretimi için önemli bir adım atıldı. TUSAŞ/TAI’nın üreteceği milli muharip uçak projesi için devlet desteğini içeren karar, Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın imzasıyla Resmi Gazete’de bugün yayımlandı.

Habertürk muhabiri Fırat Tur’un haberine göre TUSAŞ/TAI’nin gerçekleştireceği milli muharip savaş uçağı projesine önemli devlet desteği sağlayacak karar Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın imzasıyla bugünkü Resmi Gazete’de yayımlandı.

YILDA 12 UÇAK ÜRETİLECEK

Ankara’da yapılacak olan milli muharip uçak üretim tesisi yatırımına proje bazlı devlet desteği verilecek. 5 milyan 659 milyon 670 bin TL sabit yatırım tutarıyla hayata geçirilecek proje 15 yıl içinde tamamlanacak. Bu süre yeterli olmazsa Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından yarısı kadar ek süre verilecek. Proje tamamlandığında TAI yılda 12 savaş uçağı üretecek. Proje için toplam 3 bin kişi istihdam edilecek. Bunlardan 300’ü nitelikli personel olacak.

ÖNEMLİ DESTEKLER SAĞLANACAK

Milli savaş uçağı yatırımı için önemli destekler sağlanacak. Proje KDV istisnası, gümrük vergisi muafiyeti, KDV iadesi, kurumlar vergisi indirimi, faiz ve kar payı desteği sağlanacak. 350 milyon TL’yi aşmamak koşuluyla enerji tüketim harcamalarının yüzde 50’si devlet tarafından karşılanacak.

Projede görev alacak nitelikli personel için 5 yıl süreyle asgari ücretin aylık brüt tutarının 20 katını geçmemek üzere personel desteği uygulanacak. Bu tutar azami 660 milyon TL olacak. Kredi kullanım tarihinden itibaren azami 10 yıl, 440 milyon TL’yi aşmamak üzere faiz desteği ve/veya kar payı desteği uygulanacak.

http://www.defenceturk.net/cumhurbaskanindan-mmu-projesinde-onemli-imza
 
Beğenenler: kurt

YörükEfe

  • Ziyaretçi
 
Beğenenler: kurt

Çevrimdışı BLN-55

Ynt: TUSAŞ MMU (Millî Muharip Uçak Geliştirilmesi (TF-X) Projesi)
« Yanıtla #33 : 08 Ağustos 2018, Çarşamba - 14:48 »
ekonomimizde sorun olmadigi sürece olmaz diye birsey yoktur...
 

Çevrimdışı kurt

Ynt: TUSAŞ MMU (Millî Muharip Uçak Geliştirilmesi (TF-X) Projesi)
« Yanıtla #34 : 09 Ağustos 2018, Perşembe - 16:44 »
ne yazikki ekonomi kotuye gidiyor
 

YörükEfe

  • Ziyaretçi
Ynt: TUSAŞ MMU (Millî Muharip Uçak Geliştirilmesi (TF-X) Projesi)
« Yanıtla #35 : 17 Eylül 2018, Pazartesi - 22:11 »
Milli savaş uçağının havalanacağı tarih belli oldu.



Savunma Sanayii Başkan Yardımcısı Celal Sami Tüfenkci "Sayın Cumhurbaşkanımıza 5 yıl önce, T625 helikopterinin 6 Eylül'de sabah saat 6.00'da uçacağı sözünü vermiştik. Bugün sözümüzü tutabildik" ifadelerini kullanırken, Milli Muharip Uçağı ile ilgili de "ilk prototip uçuşunu 2023'te yapmayı hedefliyoruz'' dedi.

Ondokuz Mayıs Üniversitesi Havacılık ve Uzay Teknolojileri Araştırma ve Uygulama Merkezi'ni (UZAYTEM) ziyaret eden Tüfekçi, AA muhabirine yaptığı açıklamada, son yıllarda savunma sanayi alanında Türkiye'de yaşanan gelişmelere dikkat çekti.

Türkiye'nin son 15 yıldır savunma sanayinde kaydettiği gelişmelerle adından söz ettiren bir ülke haline geldiğini belirten Tüfekçi, savunma sanayisinde milli projelerin devam ettiğini söyledi.

Bu projelerden birinin de Milli Muharip Uçak Projesi olduğunu ifade eden Tüfekçi, Savunma Sanayii Başkanlığı tarafından yürütülen projeyle, Türk Hava Kuvvetleri Komutanlığı envanterinde bulunan ve 2030'lu yıllardan itibaren kademeli devreden çıkartılması düşünülen F-16 uçaklarının yerini alabilecek yurt içi imkan ve kabiliyetlerle tasarlanan modern uçakların üretilmesinin amaçlandığını dile getirdi.

Milli Muharip Uçak Projesi'nin, "F-35 projesinde sıkıntı yaşanır veya yaşanmaz" düşüncesinin tamamen dışında geliştirilen bir proje olduğunu belirten Tüfekçi, şöyle devam etti:

''Mili Muharip Uçak Projemiz, 'F-35 projesinde sıkıntı yaşarız veya yaşamayız, oraya tamamen bağımlıyız' düşüncesinin tamamen dışında, bu teknolojilere kendimiz hakim olmamız gerektiği düşünülerek başlatılmış bir projedir. Proje gayet de iyi gidiyor. İnşallah kendi muharip uçağımızı yapacağız. Burada bizim stratejik planımızda da belirttiğimiz, teknolojik derinlik ve küresel etkinlik teması önemli. Biz dışarıya teknoloji anlamında bağımlı olmak istemiyoruz. Zaten teknolojiniz elinizde olduktan sonra istediğiniz şeyi istediğiniz yere ürettirebiliyorsunuz. Altyapımız olmasaydı bu cesareti kendimizde bulamazdık. Tabii bu altyapının seviyesi, gelişmiş ülkelerle karşılaştırıldığında nerededir ayrı bir tartışma konusu ama bizim ciddi bir altyapımız var. Bu altyapıyla savunma sanayini bugünlere getirdik zaten."

PROTOTİP UÇUŞU 5 YIL SONRA

Tüfekçi, Milli Muharip Uçağı'nın ilk prototip uçuşunu 2023'te yapmasını hedeflediklerini söyledi. Tüfekçi, "5 yıl gibi çok az süre kaldı. Uçağın, bütün özelikleriyle altıncı nesil bir savaş uçağına dönüşmesi belli bir süreç alacaktır ama bu yola baş koyduğumuz için bunu da layıkıyla ve beklediğimizin de ötesinde hızlı şekilde yapacağımıza inanıyorum." diye konuştu.

İhracat hedefleri de bulunduğunu anlatan Tüfekçi, şunları kaydetti:

"Birincil olarak kendi ihtiyaçlarımızı karşılamak üzere bunu yaptık ama savunma sanayinin maliyet etkin olabilmesi için illaki ihracat yapmanız gerekiyor. İhracat planı en baştan beri vardı. Kendi ihtiyaçlarımız için sınırlı sayıda gemi yapmak, uçak yapmanın maliyetleri yükselteceği aşikar ama aynı zamanda şöyle düşünmek gerekiyor, bu teknoloji elinde olan ülkeler size bunu vermiyorlar. Maliyeti ne olursa olsun biz bunu yapmaya baş koymuştuk ama en başından beri ihraç etmek ve buradan da gelir elde etmek, üretim sayısını artırarak fiyatı düşürmek hedefimizdi."

Teknolojide dışa bağımlı olmak istemediklerini yineleyen Tüfekçi, ''Başlatılan milli teknolojileri geliştirme kapsamında MİLGEM, Atak helikopterimiz, Anka insansız hava aracı, Altay tankı gibi markalar bugün hayat bulmuştur. Bu müthiş bir siyasi iradenin, çalışkan Türk mühendislerinin gayretleriyle ortaya çıkan sonuçtur. Sayın Cumhurbaşkanımıza 5 yıl önce, T625 helikopterinin 6 Eylül'de sabah saat 6.00'da uçacağı sözünü vermiştik. Bugün sözümüzü tutabildik.'' dedi.

https://www.ahaber.com.tr/teknoloji/2018/09/17/milli-savas-ucaginin-havalanacagi-tarih-belli-oldu
 
Beğenenler: Caner Çetin

YörükEfe

  • Ziyaretçi
 
Beğenenler: Caner Çetin

Çevrimdışı Eray537

Ynt: TUSAŞ MMU (Millî Muharip Uçak Geliştirilmesi (TF-X) Projesi)
« Yanıtla #37 : 18 Eylül 2018, Salı - 08:46 »
6. nesil derken karıştırdı her halde  :)
« Son Düzenleme: 04 Ekim 2018, Perşembe - 01:28 Gönderen: Caner Çetin »
 

Çevrimdışı Caner Çetin

  • Varlığımız Türk varlığına armağandır.
  • Buyruk
  • *
  • İleti: 3266
  • Beğeni Sayısı: 604
  • Cinsiyet: Bay
  • ''Sizlerin birisi, onların yirmisine denktir.''
  • Referans Olunan Üye(ler): 5
    • Profili Görüntüle
Ynt: TUSAŞ MMU (Millî Muharip Uçak Geliştirilmesi (TF-X) Projesi)
« Yanıtla #38 : 13 Ekim 2018, Cumartesi - 21:36 »
İnanmaktan korkma. Çünkü inanmaktır yaşamı gerçek anlamda var eden, öz veren. İnanmaktır, değiştiren ve olduran. İnanırsan, ama gerçek inanırsan, en zor anlarında inancın senin yanında olacaktır. İnanmak, inanmaktan da ötedir çünkü.

https://www.facebook.com/binyiltumengun
 
Beğenenler: Memocan

YörükEfe

  • Ziyaretçi
Ynt: TUSAŞ MMU (Millî Muharip Uçak Geliştirilmesi (TF-X) Projesi)
« Yanıtla #39 : 14 Ekim 2018, Pazar - 14:20 »
SSB’den Milli Muharip Uçak paylaşımı



Savunma Sanayii Başkanlığı (SSB) sosyal medya hesabından Milli Muharip Uçak Projesi’nin detaylarını içren bir infografik paylaştı.

SSB’nin paylaştığı infografikte, Türk Hava Kuvvetleri Komutanlığı envanterinde bulunan ve 2030’lu yıllardan itibaren kademeli olarak devreden çıkartılması düşünülen F-16 uçaklarının yerini alacak Milli Muharip Uçak’ın teknik özelliklerine ve proje aşamalarına da yer verildi.

Türkiye’nin Milli Muharip Uçak (MMU) Projesi sayesinde 5’inci nesil savaş uçağı tasarım ve üretim kabiliyetine sahip sayılı ülkeler arasına gireceği vurgulanan grafikte Cumhurbaşkanlığı 100 Günlük İcraat Programı kapsamında Projenin I. Dönem, I. Aşama sözleşmesinin uygulama takvimine başlanıldığı da ifade edildi.

Kavramsal tarım çalışmalarının 29 Eylül 2013’te tamamlandığı MMU projesinde “Ön Tasarım” faaliyetlerini içeren  I. Dönem, I. Aşaması sözleşmesi TUSAŞ ile SSB arasında 05 Ağustos 2016 tarihinde imzalanarak yürürlüğe girdi.

Proje’de yeni nesil bir uçakta olması gereken düşük görünürlük, dâhili silah istasyonu, yüksek manevra kabiliyeti, artırılmış durumsal farkındalık ve sensör füzyonu vb. teknoloji alanlarındaki çalışmaların sonucunda Türkiye, dünyada ABD, Rusya ve Çin’den sonra 5. nesil bir muharip uçağı üretebilecek alt yapı ve teknolojiye sahip ülkeler arasında yer alacak.

MMU’nun, Türk Hava Kuvvetleri Komutanlığının envanterine girmesi planlanan F-35A uçakları ile birlikte görev yapması ve üretilecek uçakların 2070’lere kadar Türk Hava Kuvvetleri Komutanlığı envanterinde yer alması öngörülüyor.

SSB’nin paylaştığı infografiğe göre MMU’nun teknik özellikleri:

  Motor Takati     > 2 x 20,000 lb
  Tavan İrtifası     > 55,000 ft
  Azami Hız     2 Mach
  Harekat Yarıçapı     > 600 nm
  Azami Kalkış Ağırlığı     > 60,000 lb
  Uzunluk     19 m (60 ft)
  Kanat Açıklığı     12 m (39 ft)
  Kanat Alanı     ~ 60 m² (670 ft²)

http://www.defenceturk.net/ssbden-milli-muharip-ucak-paylasimi