13 Aralık 2019, Cuma - 15:35

Gönderen Konu: TUSAŞ MMU (Millî Muharip Uçak Geliştirilmesi (TF-X) Projesi)  (Okunma sayısı 17393 defa)

0 Üye ve 3 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Malpsoy

  • Tarkan
  • *
  • İleti: 73
  • Beğeni Sayısı: 84
  • Cinsiyet: Bay
  • Bizi bilen bilir, bilmeyende kendisi gibi bilir
  • Referans Olunan Üye(ler): 3
    • Profili Görüntüle
Milli Muharip Uçak Geliştirilmesi (TF-X) Projesi

Amaç   :   Türk Hava Kuvvetleri Komutanlığı envanterinde yer alan ve 2020’li yıllardan itibaren değiştirilmesine ihtiyaç duyulacak F-16 Muharip Uçaklarının yerini alabilecek modern ve TSK ihtiyaçlarına uygun bir muharip uçağın azami oranda yurt içi imkân ve kabiliyetler ile tasarlanarak prototiplerinin üretilmesi.
 
Kapsam   :   Mühendislik, teknoloji, test ve üretim altyapılarının geliştirilerek, muharip uçak tasarım ve üretimine yönelik kabiliyet kazanılacak, aynı zamanda uçak alt sistemlerinin de milli imkânlarla geliştirilmesi amacıyla teknoloji geliştirme projeleri yürütülecektir.
 
Proje Modeli   :   Yurt İçi Geliştirme
 
Ana/Alt Yüklenici   :   TUSAŞ-Türk Havacılık ve Uzay Sanayi A.Ş.
 
Sözleşme İmza Tarihi   :   05.08.2016
 
Mevcut Durum   :   
Kavramsal Tasarım çalışmaları 29 Eylül 2013’te tamamlanmıştır. Ön Tasarım Aşaması faaliyetlerine yönelik olarak Dönem-I Aşama-I Sözleşmesi 05.08.2016 tarihinde imzalanmıştır.

http://www.ssm.gov.tr/anasayfa/projeler/Sayfalar/proje.aspx?projeID=293

« Son Düzenleme: 24 Aralık 2018, Pazartesi - 06:15 Gönderen: Caner Çetin »
 
Beğenenler: oğuz18

Çevrimdışı Malpsoy

  • Tarkan
  • *
  • İleti: 73
  • Beğeni Sayısı: 84
  • Cinsiyet: Bay
  • Bizi bilen bilir, bilmeyende kendisi gibi bilir
  • Referans Olunan Üye(ler): 3
    • Profili Görüntüle
Ynt: TUSAŞ MMU (Millî Muharip Uçak Geliştirilmesi (TF-X) Projesi)
« Yanıtla #1 : 03 Haziran 2017, Cumartesi - 19:57 »
Hoppalaaaaaaa

"Rusya ve Türkiye birlikte savaş uçağı üretmeyi görüşüyor"

Rus devlet savunma sanayi şirketi Rostec'in Üst Yöneticisi (CEO) Sergey Çemezov, Türkiye ile 5. nesil savaş uçağı üretimi konusunu görüştüklerini belirterek, “Bu konuda Türkiye’de gerekli altyapı mevcut. Birlikte yeni ve modern bir şeyler yaratabiliriz.” dedi.

http://www.ntv.com.tr/ekonomi/rusya-ve-turkiye-birlikte-savas-ucagi-uretmeyi-gorusuyor,6ZyK06mwi0mpBsYae2toSg
 

Çevrimdışı Magneto

Ynt: TUSAŞ MMU (Millî Muharip Uçak Geliştirilmesi (TF-X) Projesi)
« Yanıtla #2 : 10 Haziran 2017, Cumartesi - 15:05 »
Hoppalaaaaaaa

"Rusya ve Türkiye birlikte savaş uçağı üretmeyi görüşüyor"


Bu açıklamaların teknik yönü bir tarafa birazda politik hamleler olduğunu düşünüyorum. Türkiye güç kazandıkça özellikle bundan 10 yıl sonrasında bölgemizde Rusya ile daha çok çıkar anlaşmazlıkları yaşanacaktır.
Rusya ile dengeli ve uyumlu bir politika çizgisinde önemli işbirlikleri yapılabilir ama savaş uçağı gibi 30-40 yıllık stratejik işbirlikleri bizi ileride dar bir alana hapsedebilir.

Savaş uçağı partneri seçerken bölgemizdeki çıkar dengelerini de gözeterek adımlar atmalıyız. Bu noktada ABD ve Rusya bölgemizde en etkili güçler olarak bu projenin gidişatını olumsuz etkileyecek ülkelerin başında geliyor. O açıdan kanaatimce savaş uçağı için en uygun partnerler İngiltere / Çin / Fransa ve Japonya gibi görece bölgemizde çıkar paylaşımlarında uyumlu hareket edebileceğimiz ülkeler diye düşünüyorum.
 
Beğenenler: oğuz18

Çevrimdışı oğuz18

Ynt: TUSAŞ MMU (Millî Muharip Uçak Geliştirilmesi (TF-X) Projesi)
« Yanıtla #3 : 19 Haziran 2017, Pazartesi - 04:27 »
TAI Genel Müdürü Doç. Dr. Temel KOTİL | İstanbul Düşünce Vakfı Konuşması

[TFX Ne Zaman Uçacak?]




"Savaşmadan düşmana baş eğdirmek becerinin doruğudur"
 

Çevrimdışı Shoryuken.M

Ynt: TUSAŞ MMU (Millî Muharip Uçak Geliştirilmesi (TF-X) Projesi)
« Yanıtla #4 : 20 Haziran 2017, Salı - 18:04 »
TF-X Maketi.

 

Çevrimdışı helebidinle

Ynt: TUSAŞ MMU (Millî Muharip Uçak Geliştirilmesi (TF-X) Projesi)
« Yanıtla #5 : 21 Haziran 2017, Çarşamba - 00:01 »
TF-X Maketi.



Ben şu kuyruk dikmesine kafayı takmış durumdayım. Eğer uçak mühendisi olsaydım kesin o noktaya kafa patlatırdım.

Çünkü kuyruk dikmesi radar görünürlüğünü artıran en önemli etken. O nedenle B-2 Spirit uçağında hiç yok.

Demek ki kuyruk dikmesi olmadan da bir hava aracını uçurmak mümkünmüş. Öte yandan diğer uçaklara baktığımızda F-22 ve F-35'de kuyruk dikmesi mevcut.

Buradan da açıkça anlaşıldığı üzere çeviklik istenen Avcı ve çok rollü uçaklarda, henüz, kuyruk dikmesinden vazgeçilemiyor. Yeni nesil uçak tasarımlarında da görüldüğü üzere bu kuyruk dikmesini iki adet yapıp açılı yerleştirerek radar görünürlüğünü azaltmaya çalışıyorlar.

B-2'de ise çeviklik ve manevra gerekmediği için kuyruk dikmesi ortadan kaldırılabilmiş. Bunun yerine testere dişli ana kanat profili kullanılmış.

Şimdi hemen Zihni Sinir damarım kabarır:
- Biz bu iki tasarım ilkesini tek potada eritemez miyiz?

Mesela, kuyruk dikmesinin köküne bir eklem yeri ve servo motor eklesek... Bu sayede kuyruk dikmesinin açısını yatay eksene doğru inecek şekilde hareketli hale getirsek (Aynı F-14 ve Tornado gibi uçakların kanatlarını geriye kıvırması gibi, biz de kuyruk dikmesini aşağı yatırsak)... Uçağın ana kanat ve yatay dengeleyicilerini de bu değişiklik ile aerodinamik uyumu sağlayacak şekilde yeniden tasarlasak... Daha iyi olmaz mı?

Böylece,
- Kritik düşman bölgesinde, Stealth olmayı gerektiren durumlarda, yatır kuyruk dikmelerini aşağıya, radar kesit alanını iyice küçült. Mümkün olduğunca görünmez ol.
- Çevikliğin daha önemli olduğu, avcı rolüne mi ihtiyaç var; kaldır kuyruk dikmesini, çek yüksek G manevralarını.

İlla ki düşünmüşlerdir, ama her nedense kimse böyle birşey yapmaya yanaşmıyor.

İleride böyle birşeyi elalemin uçağında görüp de Deli Emin misali "vallahi benim aklıma geldiydi" demeyelim de...
 

Çevrimdışı oğuz18

Ynt: TUSAŞ MMU (Millî Muharip Uçak Geliştirilmesi (TF-X) Projesi)
« Yanıtla #6 : 05 Temmuz 2017, Çarşamba - 09:38 »
TF-X icin isterleri ve beklentileri gosteren animasyon videosu.

"Savaşmadan düşmana baş eğdirmek becerinin doruğudur"
 
Beğenenler: Magneto

YörükEfe

  • Ziyaretçi
Ynt: TUSAŞ MMU (Millî Muharip Uçak Geliştirilmesi (TF-X) Projesi)
« Yanıtla #7 : 07 Ocak 2018, Pazar - 21:44 »
İşte Milli Muharip Uçak Projesi'nin yol haritası

TAI tarafından yürütülen Milli Muharip Uçak Projesi'nde bu yıl motor ve kritik sistemlerin geliştirilmesine yönelik sözleşmeler imzalanacak.



Ürün ve teknoloji geliştirme ağırlığıyla Türkiye’nin en büyük ve zorlu Ar-Ge projesi olan Milli Muharip Uçak (MMU) Projesi, bu yıl imzalanacak sözleşmeler doğrultusunda yol alacak.
 
Başta ana yüklenici Türk Havacılık ve Uzay Sanayii AŞ (TUSAŞ/TAI) olmak üzere proje kapsamında görev alan tüm paydaşlarla çalışmalar yürütülüyor.
 
F-16 uçaklarının yerini alabilecek
 
Türk Silahlı Kuvvetleri ihtiyaçlarını karşılamak üzere başlatılan projeyle, Türk Hava Kuvvetleri Komutanlığı envanterinde bulunan ve 2030’lu yıllardan itibaren kademeli olarak devreden çıkartılması düşünülen F-16 uçaklarının yerini alabilecek yurt içi imkan ve kabiliyetlerle tasarlanan modern uçakların üretilmesi amaçlanıyor.
 
Projede yeni nesil bir uçakta olması gereken düşük görünürlük, dahili silah yuvası, yüksek manevra kabiliyeti, artırılmış durumsal farkındalık ve sensör füzyonu ve benzeri teknoloji alanlarındaki çalışmaların sonucunda Türkiye; ABD, Rusya ve Çin’den sonra 5. nesil bir muharip uçağı üretebilecek altyapı ve teknolojiye sahip ülkeler arasında yer alacak.
 
Motoru için TUSAŞ ve  Kale Grubu-Rolls-Royce talip
 
TAI ile BAE Systems arasında MMU geliştirilmesine yönelik ve ön tasarım aşamasını kapsayan iş birliği anlaşması geçen yıl imzalandı. Bu dönem içinde hava aracının geliştirilmesi, mühendislik, teknoloji, test altyapılarının ve sertifikasyon süreçlerinin geliştirilmesi, muharip uçak tasarımına yönelik kabiliyet kazanılması amaçlanıyor.
 
Ön tasarım aşaması sonunda projenin takip eden dönem ve aşamaları için kesintisiz bir geçiş öngörülüyor.
 
MMU Projesi kapsamında bu yıl bir dizi önemli adım atılacak.
 
Öncelikli olarak yakın zamanda motor seçiminin yapılması bekleniyor. Uçağın motorunun üretimine TUSAŞ Motor Sanayii AŞ (TEI) ile Kale Grubu-Rolls-Royce ortaklığı talip oldu. Seçimin tamamlanmasıyla bu konuda sözleşme imzalanacak. Motor sözleşmesini, proje için ihtiyaç duyulan kritik görev sistemlerinin geliştirilmesine yönelik sözleşmelerin imzalanması izleyecek.
 
Gençlere MMU için çalışma fırsatı
 
Bu yıl projeye yönelik çalışmaların bir diğer önemli başlığını ihtiyaç duyulan insan kaynağının artırılması için yürütülecek çalışmalar oluşturacak.
 
TAI, bu konuda bir ekosistem oluşturabilmek için geçen yıl bir dizi adım attı. Başta ODTÜ, İTÜ, Yıldız Teknik Üniversitesi olmak üzere çeşitli üniversitelerle projeler başlatan, protokoller imzalayan TAI, üniversitelerin 3 ve 4. sınıfındaki öğrenciler için Stajyer Mühendis Programı'nı hayata geçirdi.
 
Projelerin arzu edilen nitelik ve zamanda gerçekleştirmesi amacıyla Teknopark İstanbul TAI Ar-Ge Merkezi'ni açan şirket, burada 200 mühendis istihdam etmeyi planlıyor.

http://www.star.com.tr/teknoloji/iste-milli-muharip-ucak-projenin-yol-haritasi-haber-1294878/
« Son Düzenleme: 13 Ocak 2018, Cumartesi - 22:09 Gönderen: YörükEfe »
 
Beğenenler: :::DeSaLaToR:::

YörükEfe

  • Ziyaretçi
Ynt: TUSAŞ MMU (Millî Muharip Uçak Geliştirilmesi (TF-X) Projesi)
« Yanıtla #8 : 13 Ocak 2018, Cumartesi - 22:10 »
Çankaya'da, Rolls Royce ile milli muharip uçağı görüşmesi

Başbakan Binali Yıldırım, İngiltere Uluslararası Ticaret Bakanı Liam Fox ve Rolls Royce CEO’su Warren East’i kabul etti. Çankaya Köşkü’ndeki görüşmede, milli muharip uçak TF-X projesi de ele alındı

Milli muharip uçağın 2023 yılında prototipinin hazırlanması hedefleniyor. Proje için ilk etapta 100 milyon sterlinlik bir kaynak ayrılmıştı. 2018 yılında ayrılması muhtemel ek kaynağın da görüşmede ele alındığı ifade edildi. 40 dakika süren kabulde, Başbakan Yardımcısı Recep Akdağ, Savunma Sanayii Müsteşarı İsmail Demir, Türk Havacılık ve Uzay Sanayii AŞ (TUSAŞ/TAI) Genel Müdürü Temel Kotil de hazır bulundu.
 
Gazete Habertürk'ün haberine göre, Başbakanlık kaynaklarından edinilen bilgilere göre, görüşmede İngiltere ile stratejik ortaklığın ortak projelerle daha da ilerletilmesinden duyulan memnuniyet dile getirildi. Ekonomik ilişkiler, ticaret ve yatırımların daha da geliştirilmesi üzerinde durulan görüşmede, savunma sanayii dahil birçok alanda atılabilecek adımlar üzerinde görüş alışverişinde bulunuldu. Kabulde İngiltere’nin AB’den çıkışının projeleri etkilememesi de ele alındı.

http://www.star.com.tr/guncel/cankayada-rolls-royce-ile-milli-muharip-ucagi-gorusmesi-haber-1297287/
 
Beğenenler: :::DeSaLaToR:::

YörükEfe

  • Ziyaretçi
Ynt: TUSAŞ MMU (Millî Muharip Uçak Geliştirilmesi (TF-X) Projesi)
« Yanıtla #9 : 12 Şubat 2018, Pazartesi - 13:29 »
Milli savaş uçağı için mühendis seferberliği

TAI, Milli Muharip Uçak Projesi'nde ön tasarım sürecinden başlayarak ihtiyaç duyulan nitelikli iş gücü için teknoloji geliştirme bölgelerinin kapısını çaldı.



Milli Muharip Uçak (MMU) Projesi'nin ön tasarım sürecinde görev alacak ekiplerin oluşturulması için adeta mühendis seferberliği yaşanıyor.
 
Türk Havacılık ve Uzay Sanayii AŞ (TUSAŞ/TAI) ana yükleniciliğinde gerçekleştirilen projeyle Türk Hava Kuvvetleri envanterinde bulunan ve 2030'lu yıllardan itibaren kademeli olarak devreden çıkarılması düşünülen F-16 uçaklarının yerini alabilecek yurt içi imkan ve kabiliyetlerle tasarlanan modern uçakların üretilmesi amaçlanıyor.
 
Projede, yeni nesil bir uçakta olması gereken düşük görünürlük, dahili silah yuvası, yüksek manevra kabiliyeti, artırılmış durumsal farkındalık ve sensör füzyonu gibi teknoloji alanlarındaki çalışmalar sonucu Türkiye, 5. nesil bir muharip uçağı üretebilecek altyapı ve teknolojiye sahip ülkeler arasında yerini alacak.
 
Ürün ve teknoloji geliştirme ağırlığıyla Türkiye'nin en büyük ve zorlu Ar-Ge projesi olan MMU Projesi için binlerle ifade edilen mühendisin görev almasına ihtiyaç duyuluyor.
 
"Ödünç mühendis" formülü
TAI, teknoloji geliştirme bölgelerinde faaliyet gösteren firmalara, mevcut işlerini aksatmayacak şekilde süresi ve takvimi karşılıklı belirlenecek bir model önerdi.
 
Yaklaşık 1,5-2 yıl sürmesi planlanan iş birliği kapsamında firmalarda çalışan, alanında derinlemesine ve özel bilgiye sahip mühendisler, ihtiyaç duyulan alanlara yönelik kurulan ürün takımlarına dahil edilecek. Bu kişilerin tüm zamanlarını bu projeye ayırması gerekmeyecek. Mühendislerin haftanın belirlenecek günlerinde çalışmaları mümkün olacak. Böylece mühendisler hem kendi firmalarındaki çalışmalarını yürütecek hem de MMU Projesi'ne katkı verecek.
 
Oluşturulacak entegre ürün takımları, projenin başlangıcında bilinen veya yol alırken ortaya çıkabilecek bilinmeyen sorunların çözümünde görevler üstlenecek.
 
Milli çözümlerin sayısını artıracak
Bu model sayesinde, proje kapsamında ortaya çıkabilecek ihtiyaç ve problemlere çözüm sunabilecek kişi ve firmalarla daha projenin ön tasarım aşamasında tanışılması hedefleniyor.
 
Firmalarda çalışan mühendislerin ön tasarım ve gereksinimlerin belirlenmesi sürecinde projede görev almasının, projenin ilerleyen aşamalarında ortaya çıkacak iş fırsatlarından haberdar olunmasına ve o yönde kabiliyet ve altyapı oluşturmasında fırsat sağlayacağı belirtiliyor.
 
İlerleyen aşamalardaki ihtiyaçları bilerek hazırlık olanağına kavuşacak firmalar, bu doğrultuda araştırma ve üretim planlaması yapabilecek.
 
Uçağın kritik ön tasarım sürecinde görev alacak mühendisler, kendi firmaları ve ekosistemlerine taşıyacakları bilgilerle uçakta kullanılan milli sistem ve çözümlerin sayısının artırılmasını da sağlayacak.
 
Firmalara ayrıca bu hizmet alımı karşılığında bir anlamda fon desteği sağlanmış olacak.

http://www.star.com.tr/teknoloji/milli-savas-ucagi-icin-muhendis-seferberligi-haber-1308628/
 

YörükEfe

  • Ziyaretçi
Ynt: TUSAŞ MMU (Millî Muharip Uçak Geliştirilmesi (TF-X) Projesi)
« Yanıtla #10 : 24 Mart 2018, Cumartesi - 16:03 »
Milli savaş uçağı süper bilgisayarlardan çıkacak

Türk Havacılık ve Uzay Sanayii AŞ (TUSAŞ/TAI), Milli Muharip Uçak ve HÜRJET gibi projelerin yoğun mühendislik hesaplamaları için teknolojik altyapısını güçlendirdi.



TUSAŞ, son dönemde Türk savunma ve havacılık sanayisi açısından üstlendiği önemli projeler başta olmak üzere yürütülen çalışmaların aerodinamik, aeroakustik, yapısal ve beka analizleri gibi yoğun mühendislik hesaplamalarında kullanılmak üzere yeni Yüksek Başarımlı Hesaplama Sistemi kurdu.
 
Sistem sayesinde, bilim ve mühendislik alanındaki yoğun hesaplamaya dayalı karmaşık problemler süper bilgisayarlar kullanılarak çözülüyor. Yüksek Başarımlı Hesaplama Sistemi olarak ifade edilen süper bilgisayarlarda güçlü işlemciler içeren sunucu sistemleri, düşük gecikmeli ve yüksek hızlı özel ağ altyapısı kullanılarak bir bütün olarak çalışabiliyor.
 
Sistem, toplamda 10 binin üzerinde işlemci çekirdeğine ve 120 bin gigabayt belleğe sahip bulunuyor.
 
Uzun süreli yoğun testler sonunda farklı analiz tipleri için özel olarak tasarlanan Yüksek Başarımlı Hesaplama Sistemi'nde, grafik işlemci destekli sunucuların yanı sıra analiz verilerinin saklanması için bin terabayt kapasiteli yüksek hızlı depolama birimleri bulunuyor.



TUSAŞ'ın çeşitli projelerinde yapılan mühendislik analizleri, söz konusu yeni sistem kullanılarak geçmişe göre çok daha kısa sürelerde, daha yüksek hassasiyetle gerçekleştirilebilecek.

http://www.star.com.tr/teknoloji/milli-savas-ucagi-super-bilgisayarlardan-cikacak-haber-1323707/
 
Beğenenler: :::DeSaLaToR:::

YörükEfe

  • Ziyaretçi
 
Beğenenler: :::DeSaLaToR:::

Çevrimdışı Shoryuken.M

Ynt: TUSAŞ MMU (Millî Muharip Uçak Geliştirilmesi (TF-X) Projesi)
« Yanıtla #12 : 02 Nisan 2018, Pazartesi - 01:30 »
İlk uçuş 2023'tü şimdi 2026 oldu. F4'lerimiz eskidi, F35'lerin tamamının envantere girmesi çok uzun zaman alacak. Biz zamanında bir ara formül olarak uçak takviyesi yapmalıydık. En azından bir miktar daha F16 alabilirdik.
 

Çevrimdışı HüsamettinErTürk

Ynt: TUSAŞ MMU (Millî Muharip Uçak Geliştirilmesi (TF-X) Projesi)
« Yanıtla #13 : 02 Nisan 2018, Pazartesi - 16:25 »
İlk uçuş 2023'tü şimdi 2026 oldu. F4'lerimiz eskidi, F35'lerin tamamının envantere girmesi çok uzun zaman alacak. Biz zamanında bir ara formül olarak uçak takviyesi yapmalıydık. En azından bir miktar daha F16 alabilirdik.

Artık F16 alma ihtimali ortadan kalktı gibi dünyada F16larını satacak ülke neredeyse kalmadı.
En yüklü miktar F16 amerikanın elinde onlarıda elinden çıkarır mı??
Çıkaracak olsa dahi F-35lerden yeterli miktarda teslimat yapmadan F16larını servis dışına çıkarmayacakları varsayılırsa bu bile bizim için çok ileri bir tarih olacaktır.
Zaten servis dışına çıkardıkları F16ların modernizasyonu bakımı satın alması vs derken bize de ekstradan yüklü bir masraf çıkmış olur ki bunu da hiçbir yetkili istemeyecektir.

Ayrıca servis dışı kalacak olan F4lerin yerini F16lar tutabilecek mi?
F4'ler çift motorlu olması hasebiyle katır misali bayağı bir yük taşıyordu. Aynı yüklemeyi de F16lara yapamıyoruz.
Şehid-i âlâ Gâzi-i namdar Damad-ı Şehriyarî İsmâil Enver Paşa

 

Çevrimdışı Shoryuken.M

Ynt: TUSAŞ MMU (Millî Muharip Uçak Geliştirilmesi (TF-X) Projesi)
« Yanıtla #14 : 02 Nisan 2018, Pazartesi - 17:22 »
Bende zaten zamanında almalıydık diyorum. İlla F16 almasakta başka model de alabilirdik. Yeni uçaklar gelene kadar bakalım bu açığı nasıl kapatacağız?
 

YörükEfe

  • Ziyaretçi
Ynt: TUSAŞ MMU (Millî Muharip Uçak Geliştirilmesi (TF-X) Projesi)
« Yanıtla #15 : 14 Nisan 2018, Cumartesi - 14:42 »
TUSAŞ mühendis ordusu kuruyor



Türkiye’yi yeni nesil savaş uçağını kendi olanaklarıyla üreten 5 ülkeden biri yapma hedefiyle yola çıkan TUSAŞ, aldığı 5 milyarlık teşvikle mühendis ordusu kuruyor.

Süper teşvik programından 4 milyar 817 milyon liralık destek alan TAI-Türk Havacılık ve Uzay Sanayi (TUSAŞ), Türkiye'yi yeni nesil milli muharip uçağı alanında dünyanın ilk 5 ülkesi arasına çıkaracak. Uzun süredir projeyle ilgili çalışmalar yapan şirket, teşvik sonrası eli daha da güçlendiği için hızlı hareket etmeye başladı. Motor çıkış ısısını azaltarak düşük görünürlük, dâhili silah yuvası, yüksek manevra kabiliyeti, artırılmış durumsal farkındalık ve sensör füzyonu gibi teknolojiye sahip dünyanın en gelişmiş uçak sistemi için kolları sıvayan şirket, uçaktaki yazılımdan donanımına kadar her aşamayı milli teknolojiyle yapacak.

11 BİN KİŞİYE İSTİHDAM SAĞLANACAK
Dünya çapında ve üst düzey tecrübede 200 mühendisi transfer etmeyi hedefleyen TUSAŞ, şimdiden 10 Türk mühendisi bünyesine dahil etti. 3 bin 200 kişiye doğrudan ve 11 bin 200 kişiye de dolaylı istihdam sağlayacak olan proje ile ilgili bilgi veren TUSAŞ Genel Müdürü Doç. Dr. Temel Kotil, "Bu proje, beşinci nesil savaş uçağı üretimi için başlatıldı. Bu tarz uçaktan ABD'nin F22 ve F35'i, Çinlilerin J20'si ve Ruslar'ın uçağı var. Şu anda Güney Kore ve Japonlar da bu konu üzerinde çalışıyor. Projemizin tamamlanmasıyla biz de dünyada birkaç ülkeden birisi olacağız. Milli muharip uçağı projesinin teslimi 2029'da, tamamen bitirilmesi ise 2030'da olacak. Dolayısıyla hızlı yürümesi gereken bir proje. Yani 13 değişik sektörde dünyanın en iyilerinden birisi olmamız gerekiyor. Malzeme, yazılım gibi alanlarda en iyisi olmak zorundayız" dedi. Sadece MMU için 3 binin üzerinde mühendisin çalışması gerektiğini söyleyen Kotil, "Şu anda bu sayıyı 300'e kadar getirdik. Teşvik sonrası kısa zamanda mühendis açığımızı hızla kapatacağız. TUSAŞ'ta halen çalışan 2 binin üzerinde mühendisimiz var. Bunu da 10 bine çıkaracağız" diye konuştu.

TASARIMI KENDİMİZ YAPIYORUZ
Projenin Savunma Sanayii Müsteşarlığı'nın olduğunu ve kendilerinin ana sözleşmeyi 5 Ağustos 2016'da imzaladıklarını belirten Kotil, "Başta ana yüklenici TAI-TUSAŞ olmak üzere, proje kapsamında görev alan tüm paydaşlar ile birlikte heyecanla çalışmalar artırılarak sürdürülüyor. TAI ile İngiliz BAE Systems arasında MMU geliştirmesine yönelik Ana İlkeler Sözleşmesi 28 Ocak 2017 tarihinde imzalandı. Biz uçağın tüm tasarımını kendimiz yapıyoruz. Şu anda 600'den fazla stajyer mühendis aldık. Avrupa'da çalışan mühendisler geliyor. Doktora yapmış ve büyük şirketlerde çalışmış Türk mühendisler bu proje için geliyor. Şu ana kadar 10 kişi geldi. BAE Systems'in de 100 mühendisi çalışacak" dedi

MOTOR İÇİN DE TEŞVİK OLABİLİR
Kotil , teşvik programının çok üst düzey uzmanların transferinin önünü açtığını belirterek, "Bu kapsamda asgari ücretin 20 katına kadar destek verilebiliyor. Proje 10 milyar doların üzerinde mühendislik çalışmasıyla gerçekleşecek. Bu iddialı çalışmayla Türkiye ABD, Rusya ve Çin'in olduğu sektöre girmiş olacak. Cumhurbaşkanımız, teşvikleri açıkladığı törende, Milli Muharip Uçak projesi denilince salonda çok büyük bir alkış koptu. Bu da bizim sorumluluğumuzun ne kadar büyük olduğunu gösteriyor" diye konuştu. Temel Kotil, mevcut teşvik programının motoru kapsamadığını, motor için önümüzdeki dönemde yeni bir teşvik çalışmasının söz konusu olacağını söyledi.

http://www.aksam.com.tr/ekonomi/tusas-muhendis-ordusu-kuruyor/haber-726177
 

YörükEfe

  • Ziyaretçi
Ynt: TUSAŞ MMU (Millî Muharip Uçak Geliştirilmesi (TF-X) Projesi)
« Yanıtla #16 : 16 Nisan 2018, Pazartesi - 21:55 »
Milli Muharip Uçak TF-X'in maketi Malezya'da görüntülendi

Türk Havacılık ve Uzay Sanayii AŞ (TUSAŞ/TAI), BAE System iş birliği ile geliştirmekte olduğu Türkiye'nin çift motorlu, 5. nesil savaş uçağı TF-X projesinin maketi Malezya'daki DS2018 savunma fuarında ortaya çıktı.



Türk Silahlı Kuvvetleri ihtiyaçlarını karşılamak üzere başlatılan Milli Muharip Uçak (MMU) Projesi ile Türk Hava Kuvvetleri Komutanlığı envanterinde bulunan ve 2030’lu yıllardan itibaren kademeli olarak devreden çıkartılması düşünülen F-16 uçaklarının yerini alabilecek yurt içi imkân ve kabiliyetler ile tasarlanan modern uçakların üretilmesi amaçlanıyor.

SES HIZINININ İKİ KATI
Çift motorlu olacak MMU’da her motorun itiş gücü 20 bin libreye ulaşacak. Uçak 55 bin feet irtifaya (yaklaşım 18 bin 600 metre) irtifaya çıkabilecek. Menzili ise 600 deniz mili yani 1,110 kilometre.
 
Proje’de yeni nesil bir uçakta olması gereken düşük görünürlük, dâhili silah yuvası, yüksek manevra kabiliyeti, artırılmış durumsal farkındalık ve sensör füzyonu vb. teknoloji alanlarındaki çalışmaların sonucunda Türkiye, dünyada ABD, Rusya ve Çin’den sonra 5. nesil bir muharip uçağı üretebilecek alt yapı ve teknolojiye sahip ülkeler arasında yer alacak.
 
MMU'nun, Türk Hava Kuvvetleri Komutanlığının envanterine girmesi planlanan F-35A uçakları ile birlikte görev yapması ve üretilecek uçakların 2070’lere kadar Türk Hava Kuvvetleri Komutanlığı envanterinde yer alması öngörülmekte.
 
MMU’da kullanılacak motor için hazır motorların performans isterlerine etkisi ile aday firmaların özgün veya geliştirme motorlar için çözümleri incelenmektedir. Aday motor firmalarından alınan bilgiler ve yapılan performans analizleriyle Hv.K.K.lığı harekât isterlerini karşılayabilmek amacıyla çift motorlu bir MMU konfigürasyonu

http://www.star.com.tr/guncel/milli-muharip-ucak-malezyada-goruldu-haber-1332260/
 
Beğenenler: Caner Çetin

Çevrimdışı HüsamettinErTürk

Ynt: TUSAŞ MMU (Millî Muharip Uçak Geliştirilmesi (TF-X) Projesi)
« Yanıtla #17 : 21 Nisan 2018, Cumartesi - 19:42 »
1970lerin sonunda giren F 16lar hala görevde bu uçaklara da muhtemelen 40-50 sene arası ömür biçiliyor yani 2030-35 gibi envanteri doldurmuş olacaklar ancak f -16lar o zamana kadar dayanamaz  ???
Bu sorunu nasıl aşacaklar acaba
Şehid-i âlâ Gâzi-i namdar Damad-ı Şehriyarî İsmâil Enver Paşa

 

YörükEfe

  • Ziyaretçi
Ynt: TUSAŞ MMU (Millî Muharip Uçak Geliştirilmesi (TF-X) Projesi)
« Yanıtla #18 : 24 Nisan 2018, Salı - 19:48 »
İngiltere Eurasia Airshow’da Türkiye ile işbirliğini geliştirmek istiyor



Dünyanın önde gelen havacılık firmalarının katılacağı Eurasia Airshow bir çok işbirliğine sahne olabilir.

Milli Muharip Uçak (MMU) Projesinde ön tasarım aşamasında İngiliz BAE Systems şirketi TUSAŞ’a destek olacak. Eurasia Airshow’a katılacak olan Birleşik Krallık yetkilileri Türkiye’nin yerli programlarına daha  fazla endüstriyel destek vermek istediklerini belirtti. Birleşik Krallık yetkilileri özellikle “TF-X Future Fighter Programı için düzenli diyalog, ortaklık ve teknoloji alışverişi yoluyla bu ilişkiyi geliştirmek için her iki ülkede de savunma ve güvenlik sektörleri ile ilişki kurmaya istekli.” şeklinde açıklamalarda bulundu.

Hava Yardımcısı-Mareşal (TSK Karşılığı Tümgeneral) Marshal Mike Wigston CBE açıklamalarında “Eurasia 2018 açılış törenini ziyaret etmekten memnuniyet duyuyorum. Türkiye ile olan önemli stratejik ilişkimize büyük önem veriyoruz ve Birleşik Krallık ve Türk şirketlerini, BAE Systems ve TFX Programı için TAI ile arasındaki anlaşmanın gösterdiği işbirliği alanlarını belirlemeye teşvik etmek için buradayız. İngiltere, hava, kara, deniz ve güvenlik sektörlerinde dünya standartlarında önemli ürün ve teknolojilere sahiptir. Eurasia 2018, İngiltere’nin ortaklıklar kurabileceği ortak bir zemin sunması ve bulması için elimizden geleni yapmamız için mükemmel bir fırsat sunuyor ”dedi.

http://www.defenceturk.net/ingiltere-eurasia-airshowda-turkiye-ile-isbirligini-gelistirmek-istiyor
 

Çevrimdışı Danişment

Ynt: TUSAŞ MMU (Millî Muharip Uçak Geliştirilmesi (TF-X) Projesi)
« Yanıtla #19 : 24 Nisan 2018, Salı - 21:31 »
http://www.kokpit.aero/tf-x-projesine-destek

İtalyan havacılık devi Leonardo, Türkiye’nin İngiltere ile ortaklaşa geliştireceği beşinci nesil Milli Muharip Uçak Projesi (MMU) TF-X, projesine destek vermeye hazır olduğunu bildirdi.